mandag den 30. juli 2012

Kushi Maya

Kushi Maya blev introduceret i 2008 af Richard Hyde på den store blomsterudstilling i Chelsea - her fik den guld. Siden har den fået den ene udmærkelse efter den anden. 
Det er let at forstå når man ser den.
Kushi Maya i let modlys

I den professionelle blomsterverden kombineres ofte gode kræfter, Arie Pederse havde netop frembragt den fantastiske lilje "Robina". Denne lilje begejstrer både industrien, men også ægte entusiaster, han møder Richard Hyde, der får ham overtalt til at gøre et hidtil umuligt forsøg: At krydse L. nepalense med en orientalsk lilje, - resultatet blev fantastiskt, resultatet blev Kushi Maya.

Og efterspørgslen var og er enorm, og prisen også - 100£ første år, der var kun 25 stk til salg, siden er produktionen kommet bedre igang, men Kushi Maya er stadig noget dyrere end andre liljer men nu - bestemt til at komme i nærheden af.

Se lige mit næste billede, det er fra sommeren 2010 og viser Kushi Maya sammen med L. nepalense
Kushi Maya bagerst og med krykke forrest ses L. nepalense.
Den ikke udsprungne lilje er "Sheherazade".
Lilium nepalense er en rigtig spændende lilje, men også meget sart, tynd og spinkel, den tåler ikke vand om vinteren og kun kulde dårligt og jorden den skal være let sur, begge planter stod derfor i et højbed, som jeg tildækkede totalt om vinteren, men det var forgæves, og nepalense så jeg ikke mere.

Billedet er lidt sjovt - jeg havde det på en gammel picasa side, det må være det eneste online foto der viser begge liljer - ellers temmelig ret oplagt - det fik og får vildt mange hits - bare søg på kushi maya and nepalense..... tror stadig billedet er i top 5.

Nå - L. nepalense kan unægteligt have lidt problemer. Kushi Maya derimod er sund og robust på alle måder. 

Prøv lige at se her, nu idag:
Sådan nogenlunde samme vinkel - L. nepalense er væk, Kushi Maya er blevet til 2 -og en lillesøster, fra et lille 2010-skæl, skal til at blomstre. Sheherazade er blevet enorm og har flyttet sig - ja, det er svært at bevare pessimismen.
Lidt flere billeder:
Nogen kalder en lilje som Sheherazade for et "liljetræ" - de burde have et kursus i hvad et træ er og hvad en lilje er.

8 kommentarer:

  1. Fantastisk smuk lilje! Liljer er nyt i min have, kun lige købt en, Medusa tror jeg den hedder.
    Det var spændende at få forhistorie og lidt om pasning.
    Sommerhilsner
    Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Rose

      Medusa er vist en flot orientalsk lilje - god fornøjelse.

      Sommerhilsen (Selvom det regner vildt)

      Karsten

      Slet
  2. Hvor er jeg glad for, at jeg fik læst dit indlæg. Jeg sidder nemlig og overvejer, hvilke liljer jeg skal bestille fra netop det engelske firma, du henviser til, og overvejer, om jeg skal grave nepalense op for vinteren, da jeg tidligere har mistet en i haven. Det får dit indlæg mig så overbevist om, at jeg skal.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      God idé at grave L. nepalense op. Andre vælger at have den i en stor krukke som så kan flyttes ind, så "holder" de også på den den kan lave temmelig lang udløbere før den finder ud af hvor den vil spire

      god fornøjelse

      Karsten

      Slet
  3. Hej Karsten
    Flotte fotos !! det er meget flot lilje når den åbner sig, og betydeligt nemmere end nepalense, jeg har haft l nepalense udendørs i et par år men den skal vinterdækkes godt, så pottedyrkning er absolut at foretrække, men nu er prisen så tilpas lav på nepalense at man kan forny hver år!
    Er du bekendt med det kryds som kom frem i midt 90`rne (l.nepalense x la reve) den ligner meget Kushi Maya, knapt så perfekt i Blomsten, du kan evt Google den, bl.a John Lykkegård har billeder på nettet af det kryds.
    Dine liljer vokser godt og ser rigtig flotte ud!!
    Jan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Ja, har da hørt om disse andre L. nepalense kryds. Nepalenselinket i teksten går til "the genus Lilium" hvor Marcus har en god oversigt - Leslie Woodriff siges herudover også at have lavet et kryds - men fælles for dem alle er at man ikke hører mere, at de ligesom forsvinder. Kushi Maya er unik også på dette punkt.

      Jeg forsøgte iøvrigt at lave et tilbage-kryds (L.nepalense X Kushi Maya) og bilder mig ind nu at have enkelte små planter med en 2-3 blade nu. Lidt sjovt hvis det holder vand.
      Karsten

      Slet
  4. Vad kul att jag hittade hit, du har så fina bilder, liljan är jättefin.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Maribel

      Du är mycket välkommen :-)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...