tirsdag den 23. april 2013

Har du liljer? - så riv dem op!

Denne opfordring får i fra mig hvert år på denne tid:

Liljebillerne er over os!

Så har du liljer, og har ikke tænkt dig at gøre noget ved liljebille plagen - ja så kan du ligesågodt gå ud og rive dem op! - og gerne nu, jeg skal nok vente her så længe.

Jeg fandt en enkelt forkølet bille for en 14 dage siden, det har hidtil været alt, men idag: Masser!


Her har liljebillen - Lilioceris lilii - klatret op i en Allium.

Det er nok en hun dette. Hun udskiller et duftstof for at hannen skal kunne finde hende.

Liljerne er kun lige kommet op:


Her er det Lilium pardalinum 4N også kaldet "Leopardlilje".

Mens den venter på liljerne lever liljebillen af Fritillaria - bla de vibeæg du købte i Superbest og nu lige har sat ud. 

Billens ulækre larve-unger lever kun på liljer.

Æg 12 maj 2012

Gift, siger du - man bruger da bare gift! - det gør oraklet i Risskov jo også!

Nå, siger jeg - kan du lide bier?  Alle de effektive gifte, også de såkaldt "systemiske" dræber de bier der besøger planten, men inden da har bien slæbt masser af giftig pollen og honning hjem til dronningen og ungerne så de også går til.    

Er det det du vil?

EU-parlamentet har lige forsøgt at få disse midler totalforbudt, men heftig lobbyvirksomhed fra den store fabrikant "Bayer" gjorde at de lande hvor Bayer har deres giftfabrikker, fik det hele udskudt i 2 år.

Der står mere her hos BBC.

Så med mindre du kan og vil gøre en personlig indsats, og manuelt fjerne denne pestilens, så er det bedste du kan gøre at rive dem op nu, altså dine liljer! - ja, og jeg venter gerne her så længe;)






33 kommentarer:

  1. Hehe, nei her skal ingen liljer rives opp. Jeg har 14 martagonliljeløk som snart skal plantes. Jeg fører krig mot liljebillene hver vår og sommer. Jeg tråkker på alle jeg finner og bruker hansker når jeg drar av eggene på baksiden av bladene. De er ulekre, ja... Her har jeg ikke sett noen enda, men det er nok ikke lenge til de dukker opp :-(

    Ha en god aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hehe Marit,

      Nej, det er jo nok ikke den rigtige målgruppe for dette nedslag - folk der kan finde på at læse min blog har sikkert fuld kontrol med liljebillerne - som du!

      14 Martagoner - det lyder spændende - det vil vi følge!

      Du må have en dejlig aften!

      Slet
  2. Hmmm.,,,jeg synes faktisk ikke det er helt fair, men dette er din blog, dine ord. Ja, jeg/vi læser Claus' blog og bøger fra Klematis og mange andre havebøger. Men det betyder (sgu) ikke at vi at vi absolut sprøjter med gift eller vander direkte vandhanen. Vi ved godt at vi skal passe på vores fugle, pindsvin, regnorme, vinbjergsnegle, bier og alle andre af naturens skabninger. Det vælger vi planter efter og her får de sågar nogle gange lov til at spise en plante. De må jo leve af en årsag. Ligesom jeg....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette

      Godt at høre! og nej dette er ikke fair - jeg skyder med spredehagl og rammer også dig og dem der flot har styr på miljø og have.

      Men bare jeg får fat i et par stykker ekstra, så håber jeg du kan leve med lidt provokationer og helligbrøde?

      Min blog får ca 100 google-hits hver dag - og i denne tid, ser jeg hvor mange der søger på "liljebiller" det er egentlig dem jeg skriver til:)

      Jeg bliver glad når jeg læser om dit syn på naturen!

      En dejlig aften herfra!

      Slet
  3. Hej Karsten,
    Naj, du den går ikke hos mig.
    Liljer og Vibeæg bliver stående, men
    det er en daglig jagt på de dumme røde liljebiller.
    Der er ingen nåde - de bliver klemt ihjel.
    På haverunderne er de specielt under opsyn.
    Men godt at andre får øjnene op for den lille plage,der ikke
    skal sprøjtes væk med gift. Det duer bare ikke.
    Godt indlæg - vi ser jo billerne hele sommeren også.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, sådan skal det gøres! godt at du gør en indsats!

      Du må have en dejlig aften!

      Slet
  4. Ja hold da op hvor du kan Karsten. Jeg sidder og morer mig lidt over at du prøver at ophidse folket til at rykke liljerne op. Det bliver de nu heller ikke hos mig, men når jeg ser liljebillerne bliver de myrdet, hvis jeg kan fange dem :) Jeg har ingen set endnu, jeg skal nok huske at kigge på vibeæggene.
    Fortsat god aften - hyggeligt nedslag :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nej, tror ikke særlig mange har myldret rundt nu i mørket og flået deres liljer op, men måske et par stykker?

      Jeg synes også det er vigtig at skrive om lidt sværere emner - Og gør det gerne med et glimt i øjet;)

      Hvis du ikke fanger billen første gang er den nok kravlet frem igen en 10min efter!

      Ja, der var masser af runde bidemærker i mine Fritillaria idag - men jeg fandt nu de fleste biller alle mulige andre steder:)

      Du må også have en dejlig aften!

      Slet
  5. Huff ja, vi plukker manuelt. Vi og vi.. Det er nå helst jeg da. Det gjelder å fange dem før de faller på bakken! Jeg har ikke sett noen enda. men de er da pene å se på om ikke annet?! God aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, ligger billen først på bakken, så må man vente til den kommer frem igen!

      Ja selve billen er da noget af det mest imponerende - rød advarselsfarve: Jeg er giftig!

      Du må også have en dejlig aften!

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
    3. Jeg prøver igjen :) Det ble en aldri så liten trykkfeil.. Jeg lurte på om du hadde sett på eposten jeg har belemret deg med?!

      Slet
    4. Javist - epost på vej til dig;)

      Slet
  6. Fedt indlæg :) Og det kan forhåbentligt få nogle til at stille giftsprøjten væk

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Godt du kan lide det;)
      Ja, det ville da være dejligt, håber dette kan bidrage!

      Du må have en dejlig dag!

      Slet
  7. Gift er uaktuelt, overlever liljen angrepet er den med å styrke genene. Hvis ikke er den dødsdømt, naturens justis på et vis....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Symra

      Ja, det kan du have ret i - der findes bestande af Lilium martagon i de baltiske lande og også i Sverige hvor der er opstået en vis ligevægt - Liljerne er dog ikke blevet modstanddygtige - men der er en snyltehveps som angriber billens larver. så naturen har skabt en vis ligevægt!

      Men min konklusion står fast - kan du ikke klare at have en plante uden at bruge gift - så lad være!

      Du må have en dejlig aften:)

      Slet
  8. Tak for dit indlæg, som jeg TYDELIGT husker fra sidste år også! Du satte nemlig spor langt ind i mit havehjerte, med din beskrivelse af giftens vandring gennem systemet - ren gyserlæsning! Det er skønt at du tager et emne op, som godt nok deler vandene men som vi bliver nødt til at forholde os til. Samtidig er jeg lidt dobbelt moralsk, for i takt med at flere og flere roser kommer ind i min have og bliver angrebet af stængelsyge, så går tankerne bestemt imod at prøve giftmetoden. Jeg er ikke meget for at skrive det her, på den anden side, skal dit indlæg jo besvares ærligt.... Sidste år nåede jeg at holde giftdåserne i hånden, men prisen og dit indlæg, fik mig til at sætte dem tilbage igen. I år er jeg igen begyndt at tænke i de baner, - du må kunne mærke det, for PLIING, så kommer dit anti-giftindlæg frem igen...! ;o)

    Hvad angår liljebillerne, så stod jeg netop igår og studerede liljetoppe med huller i! Ledte dog forgæves efter den lille røde synder, men jeg må på den igen. Findes skal den...! Her kan jeg til gengæld ikke drømme om at bruge gift, billen er da til at få øje på, hvis man tager tiden til det og jeg lever såmænd også med et par huller.

    Om et par timer vil jeg forsøge at få en urolig nattesøvn, hvor giftspøgelser svæver omkring min hovedpude... næ-næ... Karsten, det skal du såmænd ikke ha' dårlig samvittighed over!!! ;o)))

    Fniis fra Friis

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Fru Friis

      Ja, det letteste ville jo være at lave en "pæn" blog, uden kontroversielle emner og uden at vise de udfordringer der på så mange plan også ligger i vore haver.

      Stængelsyge er noget værre noget - jeg er ingen ekspert - men har hørt at det bedste middel er en supergod hygiejne, - Må man give et lille fif jeg fik fornylig? Når du klipper det usunde væk, så tag en anden ren sekatør og klip et par cm mere af. Så undgår du at smitten overføres med den første saks.

      Ja lidt huller går an - men er jo et sikkert tegn - billerne er der:(

      Uha - håber du nu alligevel får en dejlig nat;))

      Slet
  9. Har været ude og kvase de første rædsomme dyr for ca. 10 dage siden. Det eneste gode ved dem er at de er røde på oversiden.
    kh.
    Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Det lyder godt;) det er nok det eneste de røde djævle har respekt for!

      Du må have en dejlig aften!

      Slet
  10. Jeg har ikke så mange liljer og jeg holder mig til den manuelle bekæmpelse. Jeg huskede faktisk ikke at man kunne sprøjte mod dem, men det vil jeg aldrig starte på!
    Jeg drømmer om at få martagonliljer og så får jeg nok min sag for! Men den tid den sorg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit

      Eller glæde;) Martagonliljer er da noget særligt - så det forstår jeg så godt! Størst succes har jeg haft med dem, der hvor jeg har sået dem, netop der de skulle være fremover, jeg har haft besvær med at flytte dem.

      Kan du have en dejlig dag!

      Slet
  11. Hej Karsten
    Ja liljebillerne kan virkelig være en plage,kan huske da min have i DK var fuld af liljer istedet for iris var det en kamp at holde dem nogenlunde fri for larver,man kan dog komme langt med opvaskemiddel,vand og lidt sprit i en forstøver.
    Her er de også men indtil videre kun i beskedent omfang,så skaderne er ikke så store,samt de er nemme at fjerne i det antal,vi har derimod insekter som angriber irisblomsten ,specielt om foråret og senere på sommeren æder de bare blomsterne,dog ikke alle men nok til det er træls.
    Vi kan købe stort set alt gift her,men bruger indtil videre kun økologisk spray til nogle frugttræer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Tror liljebillerne og deres larver har mange flere naturlige fjender nede hos dig, bla snyltehvepse der lægger æg i larverne.

      Det må være irriterende at Iris bliver angrebet - især hvis de går på et nyt kryds eller en sart sjældenhed.

      Idag fandt jeg en liljebille igang med at æde på et af mine 8 egne nye martagonkryds, den blev mast med ekstra energi må jeg erkende:)

      Jeg vil forsøge med kaffe i år - altså den ægte vare - ikke det udvandede grums;)

      Du må have en dejlig aften!

      Slet
  12. Flott at du slår et slag for giftfrie hager. Og ja, jeg har faktisk ingen liljer, nettopp fordi jeg ikke gidder å løpe rundt å knipe liljebiller hele tiden. Det er så mange andre blomster jeg heller kan ha som ikke er like utsatt for problemer.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Det er presis den indstilling jeg lægger op til - Du skal ikke ha noget i din have som kræver gift!

      Og som du siger, der er så mange blomster at vælge mellem;)

      En dejlig dag herfra!

      Slet
  13. Ha,ha Karsten hvis vi skulle rykke alt det op som er i fare for at få huller i bladene så kan vi i princippet rydde hele haven og medtager vi de planter som ofte bliver angrebet af diverse svampesygdomme ja så bliver det sgu et trist syn:)
    Der er udfordringer når man dyrker planter og hvis vi havetosser ikke tager dem og orker besværet ved manuelt arbejde, så ved jeg ikke hvem der skal.
    Jeg har forøvrigt et superskønt foto fra 2009 hvor min mand sidder og suger liljebiller med en kasseret støvsuger - ret effektivt.o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det lyder da super effektivt, det med støvsugeren!

      Og du har jo ret! Lidt huller i bladene lever vi jo alle med, og det er jo ikke en som dig der skal rive noget op!

      Dette Nedslag er allerede inde på min top 10 (ses til højre) og det er rigtig mange udenfor vor tjekkede blogverden, der gennem Google havner her, måske nogen af disse, ville gøre sig selv og os en tjeneste ved at rykke dem op, det er ikke alle der netop orker det manuelle du nævner;)

      En dejlig havedag ønskes herfra!

      Slet
  14. Hei Karsten
    Kjekt å lese eldre hageinnlegg, spesielt når de er så hardtslående som dette. :-) Jeg kniper liljebiller, men har ikke tenkt på å se etter egg. Er ikke så bevandret i liljeverden ennå, men elsker de vakre blomstene, så det blir nok flere liljer på meg etterhvert! Ønsker absolutt ikke å bruke gift! Ha en fin sensommerdag!
    Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      Uha ja - det var der nogen der ikke kunne lide - men de allerfleste var jo positive.
      Æggene er nu lette at se - når de ligger der i deres orange striber.

      Og nej vi bruger ikke gift - liljer kan du -som er rigtig havekyndig- fint have uden gift. Og ja der er rigtig mange flotte og spændende liljer at vælge mellem!

      En dejlig søndags aften til dig med

      Slet
  15. Der er ikke brugt nogen former for gift i min have i mindst 20 år, og her er masser af forskellige liljer, de fleste helt uden biller. Resten får biller pillet af, når de ses, det er ikke stort arbejde. Jeg synes også, folk der bruger gift, skulle rykke deres liljer op i stedet.
    Det er bestemt heller ikke orden at anbefaler andre at bruge gift mod biller. At Dalby gør det, er under al kritik. Det ville være bedst for alle, om han i stedet rykkede sine liljer op og anbefalede sine læsere at gøre det samme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Alletiders at du også er giftfri!
      Dalby har jo aldrig været en rigtig havemand, han var kun på visit, høstede det han kunne af beundrere og deres penge, og er nu videre:)

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...