fredag den 17. maj 2013

Guder og bispe

Jeg må nok skuffe dem der måtte tro, at jeg er gået hen og er blevet slemt religiøs. Næ nej, kan jeg berolige: Det ligger ikke lige til mig.

Titlen refererer derimod til dagens noget specielle blomster!

Her får du lige guden:



Ja, Dodecatheon pulchellum - gudeblomst

Og her bispen:



Epimedium x "Beni Goromo" - bispehue



Det er to planteslægte der er specielle på hver deres måde.

  • Dodecatheon kendes næsten udelukkende som de arter der findes i naturen. Der er omkring 15 rene arter og en del naturligt forekommende hybrider. Den er meget meget speciel at forædle på, idet dens pollen sidder fast, og kun frigøres ved såkaldt: Buzz pollination - Hvor visse arter af humlebier med specielle vibrationer ryster pollen fri.
  • Epimedium er langt nemmere for forædleren, der er over 60 arter og masser af hybrider.
    Se bare denne festlige japanske side, Ja, hvad skal man sige? Uha man sidder og bliver fristet til lidt oversøisk import:)
    En nærmere leverandør kunne være Desirable Plants - Devon UK - stort stort udvalg!


Må alle få en dejlig pinse og vores norske venner specielt - i ønskes en festlig 17 mai!



15 kommentarer:

  1. Hvor er bispehuen dog sød :)
    Og dejligt billede af den.
    Kh Marianne

    SvarSlet
  2. Hvor er bispehuen dog sød :)
    Og dejligt billede af den.
    Kh Marianne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marianne

      Jamen, det er den da også:)

      Kh Karsten

      Slet
  3. Bispen og guden er dejlige og de passer fint sammen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      det gør de - men guden skal have noget mere sol en bispen, så det må man lige tænke på:)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  4. Hei Karsten

    Det var da godt å høre at du ikke var blitt slemt religiøs ;-)
    Jeg liker så godt alle bispeluene, for de har så finne blomster og bladverk.
    Gudeblomst har jeg også. De er små og søte synes jeg.

    Ha en deilig dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, de kommer snart i blomst hos dig også:)
      Det kan vi glæde os til!

      Ha en dejlig aften.

      Slet
  5. Mine Dodechateon er ikke i blomst enda. Bispeluen spiser sneglene opp.
    Vi har skyet vær, ørlite regn og nesten 20 grader i dag. Perfekt vær 17. mai.
    Ha en strålende pinse!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Mariann

      Irriterende med de der snegle - men vi må glæde os over det de ikke spiser;)

      Ja, har da hørt om 17mai vejr der var temmelig forfærdeligt - så det lyder helt ok:)

      Du må også have en dejlig pinse!

      Slet
  6. Dem har jeg også fat i i dag; men det er jo også lige deres sæson for tiden. Ja, bispehuerne har vel i grunden sæson 10 mdr om året. Pudsigt at du nævner den engelske planteskole - den kiggede jeg indenfor hos i aftes. Fine billeder af dem i øvrigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det må man sige det hele kommer så hurtigt, så sæsonen er ligesom presset sammen.

      Har da tænkt mig at prøve dette nursery de ser spændende ud!

      Tak for roserne - og du må have en dejlig pinse!

      Slet
  7. Så skønne - desværre ser det ud til at den ene af mine gudeblomster er gået til i vinterens kulde. Den anden har kun dannet bladrosetten indtil videre....men der er håb forude kan jeg se på dine lækre billeder for skøn er den ;0)

    Rigtig god pinse til dig og dine
    Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorthe

      Min anden gudeblomst - Dodecatheon austrofrigidum - har også kun fået lavet blade endnu, vinteren har været hård for mange blomster!

      Så vi glædes over det der har klaret sig:)

      Du må også have en dejlig pinse!

      Slet
  8. Sjove navne, når man begynder at tænke over der. Præstekraver er også lidt 'hellige', ikke?

    Må da vist lige kigge lidt på den plante side.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Jo, præstekrave lyder meget helligt;)

      Den er bestemt et kig værd!

      En dejlig pinse herfra!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...