mandag den 2. juni 2014

De lyse



Efter mørket kommer lyset.
Ihvertfald her om sommeren, i starten af juni.

Så efter de mørke pæoner, kommer min lyse!

Det er den mest rene hvide, af dem jeg har:
Paeonia "White Emperor"!
Det eneste farvede ved blomsten er de cremede pollen og fine lysegrønne frøkapsler.
"White Emperor" er en "sport" af en af de helt oprindelige ITOH-hybridder "Yellow Emperor". 

Toichi Itoh lykkedes i 1947 med at krydse "Kakoden" = En hvid paeonia lactiflora (det nogen kalder "silkepæon"), med "Kinko" en træpæon der i Europa er mere kendt som "Alice Harding". Den er angiveligt et kryds mellem Paeonia delavayi var lutea og P. suffruticosa.

I denne "sport" er det klart det hvide fra "Kakoden" der har fået overtaget.

Hos mig har den i år 2 blomster - Sidste år var første år her og blomsten så noget sølle ud:

Den sprang aldrig rigtig ud og var temmelig asymmetrisk.

Godt at se at den i år viser sig på den gode måde!



10 kommentarer:

  1. Ja nu er den i hvert fald fin, flot med de cremede pollen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      En stor stor forskel fra første år - De ældste hybridpæoner jeg har, er blevet stadig mere imponerende år for år.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Så vakker den er! Den kjøpte jeg i fjor, men den har ingen knopper i år. Men da vet jeg at jeg har noe å glede meg til! Det cremefargede pollen var nydelig til de lette hvite kronbladene. Peoner er skikkelig flotte uansett farge! :-)

    Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja kan godt huske du fik den sidste år - nu sparer den op til næste år!
      Ja, pæoner er fantastiske - og så er de dejligt fri for skadedyr!

      Ha en dejlig dag:)

      Slet
  3. Hei Karsten! Så utrolig vakkre peoner! Jeg hadde en del peoner med hjem fra påsketuren til Danmark og gleder meg til det blir større planter av de! Peoner er så utrolig vakker!

    Ha en fortsatt fin uke :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Tone

      Spændende med dine nye pæoner
      Høsten er bedste tid at flytte pæoner (hvis de ikke er pottede).
      Håber de klarer sig, og du har flotte pæoner næste år!

      Ha en dejlig uge du med:)

      Slet
  4. Hej Karsten
    Jeg kan både lide de mørke og de lyse. Men der er noget over den rene hvide farve, som bliver nærmest perfekt i kombination med de cremefarvede pollen.
    Flot at de er allerede nu er med blomst.
    Ha' en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Laleh

      Ja netop - der er noget helt rent og fint over denne, den hvide;)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  5. Så utrolig lekre! Joda, jeg har peoner i hagen, men ikke så mange som deg og i hovedsak trepeoner :-)) Og de er straks ferdigblomstret alle sammen, men blomstringen har stort sett vært god i år :-)) Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei fru Ranten

      Jaså man har pæoner - alletiders!
      Super blomstring også her - kun et par helt nyplantede rockiier sprang året over.

      En dejlig dag til dig;)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...