mandag den 21. juli 2014

Irisåret



Det blev selvfølgelig Iris ensata der gav årets seneste iris blomster: 
Det plejer at være i august, men som så meget andet i år blev det tidligere.
Og nej, det blev ikke noget stort år. Kun de etablerede planter fik sendt blomsterstængler op i den forkortede sæson.

Men en masse grøn tilvækst lover jo godt for årene fremover.
Iris ensata "Momozomo" er dette. 
Dette års blomster virker mørkere end dem vi så sidste år.

Denne ensata hedder "Crystal Halo". 

Jeg har vel en 11-12 forskellige ensata iris, og ialt kom 4 forskellige til blomstring
Frøkapsler er godt på vej!
Og mon ikke de når at modne fint?

Nogle iris kan være vanskellige at så selv, det gælder ikke for ensata!

Mere om det i et andet nedslag...





8 kommentarer:

  1. Vi har en enkelt ensata, og den blomstrede pænt, men på ingen måde overdådigt, som den ellers før har gjort.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Der er ikke mange der har vist ensatairis i haveblogverdenen i år, så måske er det en generel tendens?

      Ha en dejlig varm dag!

      Slet
  2. Hej Karsten

    Her har ensataene blomstret veldig flott og tidlig i år. Men det er av de jeg har sådd selv. De andre jeg har ser ikke så store og flotte ut. Det er kanskje pga. det tørre været? Frøene rekker nok å modne å i år, ja!

    Så flott din 'Crystal Halo' er! Det finnes så mange flotte sorter av de :-)

    Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, du viste dem også på bloggen:)
      det er ofte man ser at det man selv sår klarer sig rigtig godt - men der foregår jo også en tidlig selektion så!

      En dejlig varm dag til dig med!

      Slet
  3. Jeg kom jo til at ødelægge min ensata sidste år, så jeg har kun den, jeg har købt ved staudestedet nu. Det vil sige, jeg købte nogen i England, men det har ikke passet dem at blomstre i år.
    Momozomo er vinderen hos mig, jeg kan godt lide lilla :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Sådan var det også hos mig - de nye har kun lavet grønt - til gengæld har jeg ikke mistet en eneste!

      Jeg har flere frøplanter af Momozomo på vej - lidt spændende!

      Nu er de mere sikre - regn til weekenden! Det gør ikke noget;)

      Ha en dejlig dag!

      Slet
  4. Fantastiskt fina, och bilden med gräshoppan är underbar. Ha en fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Tack Tack!

      En fin dag til dig med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...