mandag den 3. november 2014

Roser



Så kom roserne.

De fleste anskaffer jo nok roser der passer ind i deres have, ikke?
Roserne skal harmonere præsis med resten af haven, og selvfølgelig gerne med hinanden.

Men det har faktisk ikke været mit primære mål denne gang!
Det gør da ikke noget hvis det bliver lidt pænt at se på, og det bliver det nok.

Nej. Det vigtige i denne omgang er at få et nogenlunde bredt udvalg, så må en udvælgelse ske senere

20 roser er faktisk ikke meget, når målet er at få et overblik over det nyeste og også se på udgangspunkterne, så i denne omgang blev det:
  • Vildroser  - 6 stk
  • Reference roser  -  3  stk
  • Nyere rosenhybrider  - 10 stk
Det giver ikke 20, kun 19 - der var en restordre (Scentimental). men ellers fik jeg det jeg ønskede:

19 barrods-roser. det var let at se at de ikke er "lavet" på samme planteskole, podningerne var meget forskellige, og 3 var upodede. Og navneskiltene, jeg tror de røde er fra Stange selv. Men de har tydeligvis været vidt rundt, for at finde de resterende.

Som referencer har jeg valgt:
  • Jacqueline du Pré
  • Dainty Bess
  • Kiftsgate
Dem kender jeg rimeligt - så kan de helt nye lettere bedømmes.

Vildroserne spænder vidt, fra arter der næsten kun er torne, til en enkelt Rosa rugosa selektion fra 2006.

Og så de 10 nye.  Fra 1990 til 2013.  Alle mulige kulører - fra Grøn(!) til en med næsten sort øje. Fra extremt overfyldte til de allermest enkle.  Men mere om dem alle, når de blomstrer.

Ingen Austin roser - dem kan vi se hos andre. 

Og heller ingen historiske, det nærmeste er nok "Paula Vapelle" fra 2003 - den er et tilbagekryds af "Stanwell perpetual" med sin ene forælder, en Rosa pimpinellifolia.

Og med priser fra 3€ til den dyreste "Alfred Sisley" til 11.50€

Det tog det meste af søndageftermiddagen at få disse godt i jorden.

Her er jeg og noget af bedet, fotograferet før solen forsvandt, og den sidste finish lige mangler. Ja, både på mig og bedet.

Leverandør var Sven Stange i Tyskland.

Han havde mange typer (12) som det slet ikke lykkedes mig at finde i Danmark og for at få de øvrige måtte jeg have købt ind hos alt for mange forskellige.

Jeg har tidligere troet at de danske roseplanteskoler er rimeligt med. Men det synes jeg ikke nu.




14 kommentarer:

  1. Fedt endelig fik du dine roser, og som altid et projekt. Tak for billedet af dig, det var da helt sjovt at se :)
    Det er sikkert spændende planter du har købt, men bortset fra referenceroserne ikke nogen jeg kender, men det kommer jeg til nu eller rettere til sommer, når du sætter billeder ind af dem. Jeg vil kigge ind på Sven Stange i Tyskland.
    Held og lykke med dem og fortsat god aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Det har du da ret i - det er da lidt af et projekt.
      Jeg er startet med 20 men egentlig havde jeg yderligere 20 mere der var på listen:)
      Nu må det næste år give lidt erfaringer!

      Ha en dejlig tirsdag

      Slet
  2. Svar
    1. Hej Ulla

      Alletiders!

      Ha en dejlig tirsdag

      Slet
  3. Utroligt at sådan nogle tørre pinde kan udvikle sig til fine planter; men det ved vi jo, de kan. Skal dit indlæg læses sådan, at dit mål er at frøformere dine roser?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Nogen (vildsorterne) virkede ekstremt tørre - men ja det er jo på denne måde det gøres.
      Klart jeg vil forsøge at lave kontrollerede kryds, men der er enkelte hvor bare det at de giver et par spiredygtige frø er usædvanligt.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Nei, det gjør vel ikke noe :-)
    Så spennende! Og fine sorter. De to førstnevnte referranserosene er bare så lekre. Kiftsgate er jo kjent for å være ellevill (men ikke så herdig). Jeg har en som har overlevd et par vintre oppå naturtomten. Her skal jeg følge med!
    Ha en fin dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Villrose

      Jeg tror dette bliver rigtigt spændende ja - Kiftsgate har jeg taget netop også for sin størrelse - 10-15meter!
      Godt at høre den har klaret sig oppe hos dig!

      En fin dag til dig med

      Slet
  5. Hej Karsten

    Jeg tror du også har blitt smittet av rose dilla! Så gøy at du har fått så mange sorter. Det skal bli spennende å se alle blomstre til neste sommer.
    Bare vent, du må nok ha deg noen Austinroser du også ;)

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Nu må vi håbe at de overlever vinteren - men mon ikke? de ser godt ud!
      Men jeg har jo en Austin rose: "Summer Song" tror da bestemt det rækker - og skal jeg bruge pollen fra en af hans roser er de jo ikke svære at finde:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Imponert over entusiasmen akkurat nå, også 20 roser !
    Vi skal sette ned endel buskbom og litt flere løk... og skulle egentlig gjerne tatt "hageferie"
    Spennende å se rosebedet neste sommer:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Dette er årstiden hvor barrodsroserne bliver frigivet. så er det med at holde sig til før der bliver udsolgt.
      Du kan få roser i potte hele året men det er besværligt og fragten er så dyr.

      Jeg vil løbende give en status med alt:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Så sjovt at lese om dine roser. Jeg er temmelig vild med roser her også. De er virkelig havens store primadonnaer, og gør alltid så meget af sig. Det er sjovt at lese om hvordan du vil teste ut sorter. Et spennende prosjekt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Og så er jeg kun lige begyndt - tror også der kommer nyt i år!

      Vi får se ja!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...