lørdag den 16. maj 2015

Årets første sommeriris



Jeg havde forventet at det blev en af de mange Iris germanicatyper der  ville blive den første.

Istedet blev det en nyhed:
"Turkish Topaz", en lækker cremet sag der benyttede sig af den megen sol til en flot slutspurt.

Det holdt ellers hårdt, Sneglene havde været efter den, og en morgen måtte jeg pille en lille slimet en ud af det hul den havde lavet i blomsterknoppen, dybt ind til de næringsrige pollen.

Så med lidt skrammer ja. Men flot klaret og velkommen til den!

"Turkish Topaz" blev ved registreringen i 1976 oplyst at være: "coming from a cross of two stolonifera seedlings". Og slægtskabet ses da også, men da ingen siden har fået frø på den, er der mange der tror det er en hybrid: At der også er "noget andet" i den.
Ikke prangende som visse germanicatyper, men fin på sin egen stille måde.

Den er fra efterårets sending fra Jan i Spanien og Elvilosell Iris. Og er en af de mange ekstras Jan sendte med - tak for det!

Kan du se hvad dette er?
Det er min fodblad Podophyllum hexandrum der forsøger sig igen, første gang der i marts blev den overrasket af den hårde frost der pludselig kom, men rødderne sender nu dette imponerende skud op! 

Dejligt med denne livskraft!
Rockii pæonerne er ved at eksplodere, Venter de på højere temperaturer? Denne her kan da snart ikke holde sammen på sig selv.

Men det giver mening: Hvorfor blomstre når bierne ikke er der til bestøvningen...

For vi har ingen bier, selv her i solen, ser jeg kun enkelte humler, måske en enkelt sådan hver halv time, og lidt flere af de små brune jordlevende. 

Jeg frygter at vi får et totalt dårligt biår.

Mon ikke der kommer mere om det i et fremtidigt nedslag?



16 kommentarer:

  1. God morgen Karsten

    Din iris ser riktig godt ut! Du er heldig som har så mange flotte iriser hos deg :) Lekker farge på den! Håper at sneglene kan la de være i fred. Du må nok få tak i noe kaffegrut, og prøve ut det om det kan hjelpe. Kjenner du ikke noen som drikker mye kaffe?

    Peonen din har den nydeligste farge! De er så vakre, og jeg gleder meg veldig til mine springer ut også. Angående bier så tenke jeg på det i går når jeg hadde en runde i hagen. Her er det så mye bier at jeg er redd for å bli stukket når jeg skal fotografere blomster. Men det er nok noen i nærheten her som har bikuber. Det kan forklare hvorfor det er så mange her. Men det er også viktig å ha planter som biene liker. Jeg har masse løvetann/melkebøtte nå. Jeg vet at jeg burde tatt de bort, men når det sitter så mange bier på de, så har jeg ikke hjerte til å ta de bort mens de blomstret. Jeg har også en bunndekkeplante som de er helt ville etter, nemlig Lamium maculatum. I går var det så mye bier der, at jeg måtte bare gå bort :) Håper biebestanden hos deg vil ta seg opp igjen!

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Det skal jo regne idag - så håber at sneglene holder sig hos naboen:)
      Ja vil sætte et eksperiment igang med kaffe - på arbejdet kan jeg få kaffe så det rækker! det bliver interessant!

      Jeg havde også mange bier i Sverige, mærkeligt at der er så få her i DK....
      Alle frugttræerne stod der og blomstrede uden bier - helt forgæves...
      Jeg vil da vilkelig savne mine gode krisebær...

      Ja vi håber det bedste!

      En dejlig dag til dig med:)

      Slet
  2. Hej Karsten,
    Fin Iris - dejligt at du kan fortælle historien om den.
    Jeg købte selv Iris hos Jan sidste år. Det var en blanding han selv udvalgte.
    Der har allerede været blomster i 5 af dem. Billederne kommer på bloggen en dag, men jeg har travlt med at
    lave opgave. Blogning ligger lidt stille.
    Godt at din Foldblad viser styrke. Har du mange snegle?
    Jeg overvejer at få kaffegrums fra automaten på mit arbejde. Det vil virkelig kunne være gode mængder at strø.
    jeg bekæmper Liljebiler i stor stil. De er over det hele. En har fortalt at kaffegrums på Lilljens blade for dem til at
    flyve væk. De betragter det som "optaget". Jeg har forsøgt og det ser ud som om det virker. Min Martagonliljer er ihverfald
    ikke blevet gennemhullet endnu.
    Din Pæon er lige på spring - mine venter endnu. Her er en del Humlebier, men må ud og følge om bien mangler? Det vil da være forfærdeligt.
    God weekend herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, jeg har mange snegle - både de små fra æg og en del overvintrende.

      Jeg vil prøve kaffe også både grums men også rigtig kaffe før man trækker smag og alt ud af det.
      Jeg har meget få liljebiller i år har vel kun skulle mase en 5 stykker - tror også frosten i marts fik dem!

      Ja pæonerne er ved at eksplodere - alle rockiierne er imponerrende!

      En dejlig weekend til dig med!

      Slet
  3. Hei Karsten
    Min tidligste peon er snart i blomst, i år er det hele ti knopper på den, forrige rekord var syv. I går var det nydelig solskinn her, og det var et yrende insektliv i engkarsen på plenen, Nå har jeg klippet mesteparten av plenen, men et lite felt med de vakre blomstene fikk stå igjen. Om det var bier er jeg ikke sikker på, men mange ulike av både små og større insekter var det. Jeg håper temperaturen stiger til pære- og epleblomstringen er i gang, slik at flere insekter kommer og pollinerer blomstene. Ha en fin lørdag! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne-Kristin

      ja nordpå i naturen er der masser af insekter og bier - har jo selv lige været der. Men her mangler de.

      Frugttræerne er ved at blomstre færdig her - det var ikke godt - jeg forventer ikke nogen godt sæson med dem...
      Men håber naturligvis det bedste!

      Ha en dejlig lørdag du med!

      Slet
  4. Lekker iris! Godt den har klart seg trosssnegleangrep! Her er det også kaldt men jeg hører at en og annen humle har funnet frem til sommerblomstene :-)) Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja det er flot at den har klaret sig, og så første år, imponerende!
      Ja det er her humlerne er væk - og bierne.

      Håber de laver en genkomst

      En dejlig aften til dig med

      Slet
  5. Nydelig Iris !! Om jeg ikke husker feil, så kom biene sent hos oss ifjor, vi snakket med naboene om det. Men de kom. Og selv om det er ganske kaldt, summer humlene og nyter vårblomstene.
    Ingen brunsnegler i hagen så langt, men mye kålmark som koser seg.
    Ha en fortsatt fin kveld :-))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      igår var det pænt varmt og totalt slrigt - ingen humler....
      Håber de kommer senere ja.

      Det er sommerfugle larver i har - i kan glæde jer over sommefuglene senere!

      Ha en dejlig aften i med

      Slet
  6. Fine irisbilleder og godt kæmpet af din podophyllum.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja man bliver imponeret over vækstkraften!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  7. Hej Karsten
    Øv med sneglebid i din iris, men flot er den nu alligevel. Ja det er godt kæmpet af din fodblad. Træpæonerne - ja de må vente lidt. Håber bierne klarer lidt bestøvning i frugttræerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      flot og livskraftig ja - vore planter holder til meget - jeg er mere urolig for bierne.

      Jeg forstår du har været udenøs

      Så ha en dejlig nat!

      Slet
  8. Hej Karsten! Så fin Iris, en ovanlig färg, gillar den mycket. Pionen är verkligen sprickfärdig.
    Ha en skön söndag! Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja, en ovanlig färg, ock också ovanligt at den blommade redan första året!
      Pionen nästan sprack idag - vi är nära:)

      Ha en fin ny vecka!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...