lørdag den 9. maj 2015

Efter en god uge




Efter en god uge i det svenske, så er det spændende at se hvordan det er gået i den danske have.

Det er da gået helt ok. Ingen katastrofer - sneglenes fremmarch fortsætter, men det havde jeg jo forventet. Så glæden går mere på alt det der sker på trods.

Og det er heldigvis det meste!




Tulipa whittallii er min klare favorit bland de lidt senere tulipaner. 

Med sine 40cm er den er større end så mange andre af de botaniske. Jeg er glad for dens fine rene form og lækre matte ydre.
Den vokser vildt ved Smyrna i Lilleasien, Den er en naturlig tetraploid 4n tulipan - og frøkonstant. 
Det diploide 2n ophav siges at være Tulipa hageri:
Og ja, man kan da godt se det? 
Hageri er dog væsentlig mindre med sine 20cm. 
De blomstrer samtidigt. Lidt sjovt at have dem begge synes jeg.
De forskellige Muscari har  en god sæson - her er det "Baby Breath" og bagved "Venus". 
Paradisæblets fantastiske blomstring.

Nu mangler vi bare varmen, så vi kan få gang i bierne og polineringen af alle frugttræerne!


12 kommentarer:

  1. God Morgon Karsten. Så fina tulpanerna är, både till färg och form, det lyser om dem.
    Ha en trevlig helg! Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Marika
      Ja, whittallii, skulle jag gärna rekommendera:)

      En trevlig helg til dig med

      Slet
  2. Skøn gren du slutter af med. Tulipaner krydses på alle mulige måder, personligt kan jeg bedst lide arterne og de ikke alt for bastante typer som f.eks. whittalii.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja grenen var så fin, så den måtte med!
      Blandt mange af de mere oprindelige tulipaner er der unægligt nogen uovertrufne! Whittalii er det svær ikke at synes om:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Hej Karsten
    Ja det ville være rart med noget varme, den lader vente på sig. Fine tulipaner - anderledes end dem jeg præsenterer, men det sjældne er jo det, du brænder for :) der er heldigvis noget for enhver smag, og så bliver bloggene ikke ens. Det er godt.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja, varmen får vi vist ikke lige med det samme. Whittalii er nu slet ikke så sjælden eller vildt dyr - 5€ for 10stk - 10 kvalitetsløg står jo normalt i 2€ s¨det kunne da være værre!
      Men du har ret - hvis alle havde den ville jeg nok finde noget andet;)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Nydelige tulipaner, synes jeg. Foreløpig har mine fått stå i fred for hjorten, så jeg håper jeg får litt blomstring på dem jeg har. Jeg ser at frukttrærne mine er i ferd med å blomstre, så varmen må gjerne komme! I går var det riktig ufyselig med sludd i regnet og sur vind, men i dag er det fint! Ha en fin helg! Hilsen Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin

      Ja, også her kan hjorten være hård ved forårets løgplanter - det er nu gået ok i år - naturen udenfor kom jo også hurtigt igang, så der var mad nok der:)
      Vi kan ikke rigtig selv gå omkring med pensel og pollinere så vi må håbe på varme og masser af bier!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  5. Skønne, skønne tulipaner.
    De har også en hel fantastisk farve.
    Hilsen Bente.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Det matte i det orange og med den høje matgrønne bund, det er også lige mig!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  6. Hej Karsten

    Så vakre bilder av dine tulipaner! Jeg har egentlig aldri likt tulipaner så godt før, men nå liker jeg de veldig godt :) Jeg klarte aldri å få de til å blomstre igjen, men det har jeg fått til nå i to år. Trist at sneglene spiser på dine planter!
    Ja, nå mangler vi bare varme. I går natt var det frost her :(
    'Baby's Breath' blomstrer snart her også :)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Det kan stadig være svært at få tulipaner til at genblomstre, de siger det er vigtigt at gøde dem i eftersommeren, det har jeg nu aldrig gjort og det går da meget godt.
      Ja sneglene er nogen pestilenser. Jeg må vælge planter de ikke kan tåle!

      Frost - ja det havde de også varslet i Sverige, godt det ikke var så langt fremme som sidste år!
      På tirsdag lover de op mod 20 grader her håber der er bier nok til at klare jobbet!

      En dejlig dag til dig med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...