mandag den 4. maj 2015

En fin ny ukendt



Igår var jeg ude på en lille ekspedition. Der skulle være jærv her i området. Den så jeg intet til, men ved en gammel forladt sæter, så jeg mængder af denne fine blomst:
Jeg ved ikke hvad det er, det gør du måske? For den er da fin, og så på denne årstid! Hvor ellers den hvide anemone, er det eneste du ser i skoven. Den blå er jo kun på områder med høj ph. Ligesom denne:
Euphorbia ja. Vortemælk flot her mellem løvet fra planter du jo nok kender.
Ellers har jeg fået sået:
Frø som jeg tror ikke behøver frost kom først i jorden nu. 
Fra blogverdenen var der frø fra Marit, Lisbeth og Ole L.
Tak til jer alle!

Igår klar sol, men idag er der en kraftig kold vind fra syd, Lidt stænk i luften, er et forvarsel om regnen, der er på vej.




8 kommentarer:

  1. God morgen Karsten
    Jeg kender desværre ikke din blomst, men den ser fin ud.
    Her nåede regnen os i nat, 11 mm fik vi. Så nu har vi fået 25 mm i løbet af 4 dage. Så ingen tør maj her i år foreløbig.
    Til gengæld har sneglene gyldne tider.
    God dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Lisbeth

      Blomsten undrede mig specielt fordi den er så tidlig - og ja så var den jo rigtig fin!
      Ok så er tørken da aflyst:) Her skal den regn du fik igår komme nu...

      En dejlig dag herfra

      Slet
  2. Hej Karsten

    Jeg tror at jeg for en gang skyld kan hjelpe deg. Denne ukjente blomst finnes det mengder av her jeg bor, og den oppleves som et ugress ;))
    Her kaller vi den for sukkertopp, Det er en spiselig plante, og som barn husker jeg at vi spiste den. Nå har jeg gjort et søk på den, men den var ikke lett å finne på sukkertopp navnet. Men jeg fant den til slutt. Den kalles mest for "Vårpengeurt" og det latinske navnet er Thlaspi carulescens. Den er visstnok giftig også, men jeg kan ikke huske som barn at vi ble forgiftet ;)) Vi spiste nok ganske små mengder av den.
    Her hos meg er det mengder av den, og den sprer seg med frø, så den er umulig å bli kvitt... Den er veldig søt, men ikke når den er veldig invasiv (sprer seg med frø og umulig å bli kvitt igjen) ;))

    Her regner det så det spruter, og det er godt med litt regn her nå. Det skal regne omtrent hver dag denne uken, så da får jeg vel det jeg trenger av regn tenker jeg!

    Hygg deg med frø og blomster :) Valmuefrøene trenger ikke kulde, nei.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja, frodig det var den - men fin på denne årstid. Men jeg vil undlade at tage den til huset;)
      Alletiders at du kendte den igen!

      Her har vi en fin opholdsdag idag, men igår regnede det hele dagen...

      Ja valmuerne kom ud sam,tidig:)

      Ha en dejlig dag

      Slet
  3. Ja, sukkertopp er det jeg forbinder med mai, og pynting av fødselsdagdbord sammen med markfiol. Tror som Marit at vi smakte på den, antagelig pga navnet. Har akkurat luket bort en mengde i noen bed, mens jeg lar dem være i skogsbedet. De frør seg uansett.!
    Oppdaget som deg at leopardsnilen spiser/gnager over stilken, så nå er det ned på jordet med dem, hvor de kan ta seg av brunsnegler.!
    Kos deg med frø og kald vår. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars
      Godt jeg ikke tog den med fra Säteren:)
      Ja sneglene har lært sig denne metode - det er nogle irriterende nogen!
      Er glad for at jeg er sneglefri her!

      Tak i lige måde og ha en dejlig dag

      Slet
  4. Jeg er enig med min navnesøster over, når det gjelder navnet på den ukjente :-)) Jeg kjenner den kun fra bilder for her hos meg har jeg aldri sett den. Kanskje like greit? Om den sprer seg så veldig. Men vakker er den! God uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, invasive arter behøver vi ikke - selvom de er nok så fine..

      En dejlig ny uge til dig med

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...