søndag den 17. maj 2015

en gentagelse?



Det var noget af en haglbyge vi fik idag, tankerne gik straks til dramaet for 2 år siden
Ville det blive en gentagelse?

Min sarte Iris stolonifera tåler ikke så meget - men overlevede denne udfordring:
Så i år får jeg måske en chance til at se denne markante Iris?
Haglene havde skånet dette skud, og lå nu kun i smeltende bunker.

Jeg har en 3 helt nye frøplanter af martagonliljer der i år ser ud til at ville blomstre. De er allerede nu temmelig forskellige.
Denne vender hovedet meget ned, og det var jo smart i dette vejr.

Og rockii pæonen løsnede endnu et par blade
Og blev overhalet indenom af Athena:
Det gør den hvert år - en hurtig slutspurt!

Ramsløgene 
Egentlig en køn blomst! 

Den store tulipan
 "Temples favourite" lyser op med sin glade farve.

Godt haglbygen ikke gav skader - på planterne. Og hvem ved: Måske sneglene har fået et par velfortjente skrammer? 

Og ja, så er det den 17 maj - så lige en ekstra hilsen til vennerne i Norge!

6 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Sikken da en haglbyge, I har fået. På et tidspunkt så det også ud til at blive hagl her, men det var så lidt, så vi nøjedes med regnen, godt det sammme. Så kom du alligevel først med en helt udsprunget træpæon, mine er tæt på, men Delavayi er til gengæld helt udsprunget.
    Godt din iris klarede hagl. Mine martagoner driller lidt i år.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej LIsbeth

      Ja, det var rigtigt aprilvejr med sol ½ minut efter. Din delavayi er jo en art træpæon, såp den fjer i hatten sender jeg retur. Min Athena derimod er et noget indviklet kryds af 3 arter af staudepæoner.

      Disse martagoner står i højbed med super dræn så måske er det derfor de kommer så flot i år?

      Ha en dejlig solskinsdag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Så nydelig bilde av irisen! Godt at den ikke ble skadet i haglebygen! Rockiiene dine er utrolig flotte, og 'Athena' må jeg bare ha...!!!! Jeg undrer om det er noen her som har den. Den fargen er helt skjønn :)
    Mine martagonliljer står med store knopper, og i år ser det ut som alle vil blomstre. De likte nok sist sommer de også.

    Tusen takk for din hyggelig hilsen til oss i Norge :)

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg sad inde og overvejede at gå ud med en paraply og beskytte den - men det gik jo godt ja:)
      Athena skulle da nok være til at få den er ikke ny med nok en 50år gammel. Ja, fra 55 så mon ikke nogen har den?

      Supergodt at høre, sidste sommer var godt for meget.

      Selvtak:)

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  3. Fine billeder. på hvilken måde er iris stolonifera sart?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Iris stolonifera har en ualmindelig tynd stilk 3-4mm hvor andre Iris på den højde har over det dobbelte. den knak jo også for mig der for 2 år siden...

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...