mandag den 25. maj 2015

Pæon, rose og en blomst



Så kom der blomst i min første træpæon.
Det er selvfølgelig min Rockii - Paeonia suffruticosa subsp rockii "Ye Guang Bei".
Her i gårsdagens sol ser man måske bedre de mørke, næsten sorte, felter der kendetegner rockii-varianterne.

Snart blomstrer en stor del af de frøplanter, jeg fik af Ole Larsen for 1½ år siden, det bliver spændende!

Og roserne spørger du utålmodigt. 

Jo roserne. For det er da også spændende med alle de nye roser jeg modtog sidste efterår.
Og ja, mange er begyndt at lave blomsterknopper, men det ville være noget tidligt med blomster nu, så lad mig vise en jeg ikke har købt for blomsterne:
Du har selvfølgelig genkendt det spæde skud af Rosa omeiensis pteracantha. jeg glæder mig til at vise disse torne senere i år!  

Og mon ikke blomsten er ok også?

Nå jeg må så da nok hellere slutte med en blomst:
Oxalis adenophylla har vokset sig stor siden starten sidste år. 
Denne slægt vil jeg gå ind i, der er masser af arter og hybridder.

Og så er den giftig for snegle!


14 kommentarer:

  1. God aften Karsten

    Din rockii har så vakker farge! Jeg venter utålmodig på mine. Rockiiene er så flotte med de sorte flekkene ja, og de kan jo bli veldig store med tiden. En dame jeg kjenner hadde over 20 blomster på en gang. De får være tilgitt at de ikke varer så lenge ;)

    Flott rose med nydelige torner!

    Ha en deilig ny uke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja rockiier kan blive rigtig store - min er nu en podning, så den er betydelig mindre markant i sin vækst - frøplanterne der jo står på egen rod er allerede større nu!
      Ja flotte torne, og vi er kun lige begyndt - hvad kan det ikke blive til?

      En dejlig ny uge til dig med!

      Slet
  2. God morgen Karsten
    Hvor er den bare flot din Rockii. Tornene på nogen roser er bare rigtig flotte i sollyset. Det bliver spændende at se blomsten, jeg kender ikke den rose. Flot Oxalis adenophylla, du vil til at gå ind i.
    Dejlig dag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Lisbeth

      Ja blomsten tror jeg er hvid og ret enkel - vi får se!
      Ja Oxalis har så mange små fine - jeg tænker på sneglefrit bunddække!

      Også en dejlig dag til dig

      Slet
  3. Nummenum, din rockii er flot. Det bliver spændende at finde ud af, hvordan frøplanterne ser ud. Den lille oxalis er også begyndt at blomstre her i haven - noget af en kæmpeslægt du der har fattet interesse for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja alle der ser den bliver begejstrede - og så er den jo vildt stor, blomsten er en 25cm i diameter.
      Ja Oxalis er en enorm slægt ikke alle kan dog klare sig her. så vil nok eksperimentere lidt:)

      En dejlig dag ønskes herfra

      Slet
  4. Hej Karsten!
    En alldeles förtjusande Pion, både till färg och form.
    Ha det fint! Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Javist, denna pion överraskar alla som sett den:)

      Ha en bra kväll!

      Slet
  5. Hej karsten.Sikke en skønhed du disker op med.Fantastisk farve.Min eneste træpæon viser jeg også i dag,
    Kender ikke navnet på den......................men den får kun en blomst hvert år.
    Er det en rockii?
    Smuk lille Oxalis du viser.
    God dag Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      var lige inde og kigge - nej det ser ikke ud til at være en rockii - de typiske sorte/mørklilla markeringer mangler.
      Når jeg i et senere nedslag viser pæonerne fra Ole vil du tydeligt kunne se hvad jeg mener!

      men lækker er den da:)

      Ha en dejlig aften!

      Slet
  6. Wau for farve den har den pæon, den bliver man da ikke træt af at se på. ;-) tornene på rosen matcher jo helt. Du må have en forkærlighed for den Barolo farve. Men den er også helt vidunderlig! Hav en dejlig uge. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Nej bare størrelsen gør at folk stopper op - og ja tornene skulle blive endnu mere markante - vi får se!
      ja vinrød er flot - både i glas og ellers!

      En dejlig dag til dig med!

      Slet
  7. Se det var en flot farve den træpæon har - jeg har ikke prøvet en træpæon endnu, men det er jo godt at have noget til gode. Selvom om jeg har købt ind til haven i 10-12 år så er det utroligt så meget der stadig står på ønskelisten - det bliver jo aldrig kedeligt at gå i gang med en ny sæson og indkøb.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Berit

      Træpæoner kan anbefales - især dem der er delt på den gammeldags facon - de podede har bare ikke samme livskraft!

      Ja vi bliver nok aldrig færdige med at forundres og også få nyt til haven - en fantastisk interesse er det!

      Ha en dejlig aften:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...