onsdag den 27. maj 2015

Snegleeksperimentet del 2,1 - og lidt andet



Og lad os starte med at lifte, for det gør jeg hvert år for visse forårsblomster.

Når planten er visnet ned, graver jeg løget op, og opbevarer det tørt til engang i efteråret.
Fritillaria stenanthera ligger her efter at jeg har vasket den halvrådne yderskal af. 
Mon den er ved at dele sig? 

I del 2,1 i Snegleeksperimentet vil vi udforske om de 2 virksomme kaffemidler har bivirkninger på vegetationen.
Vi kan ikke prøve på alt, men lægger ud med et parti græs med mos i bunden. 
2 parceller er behandlet med henholdsvis malet kaffe og frysetørret pulverkaffe
Den frysetørrede kaffevariant vandt ganske overbevisende vor barriere test, idet sneglene simpelthen gik til ved kontakt med midlet!

Efter et par dage vil vi vurdere om der er en effekt på vegetationen.
En enkelt stor snegl forvildede sig omgående ind i prøveområdet, Og bekræftede hurtigt konklusionen fra forsøgets del 1.: Berøringen med kaffemidlet var fatal for sneglen, der krængede det ene slimlag efter det andet af. indtil den lå indskrumpet og udmarvet tilbage.
Den malede kaffe havde også en vis uventet effekt, idet en snegl tilsyneladende forsøgte sig med at spise af det og derefter lå livløs. 
Har et af de virksomme stoffer i kaffe en toksisk effekt på snegle?

Det vil vi udforske i et senere forsøg.

Og dagens blomst:
En fin stribe tulipaner foran den grønne mur af pæoner og storkonval. Købt som noget med en mørkere farve.
Jeg aner ikke hvad det er, men de er trofaste, og giver gode glade farver her hvor der er mere skygge.



16 kommentarer:

  1. God morgen Karsten
    Ja det er spændende forsøg, du laver. Jeg tænker stadig på, hvordan jeg skal gribe sagen an med snegle, jeg har jo store områder.
    Jeg har også taget en af mine fritillariaer (Persica) op, den står i en potte med jord. Nu spekulerer jeg så på, om jeg skal tage den op og lægge den tørt i stedet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Ja, som alting er belyst nu ville jeg da udvande jernsulfat og evt forsøge mig med den frysetørrede kaffe rundtom særlig følsomme områder - men skaderne på planter er bare ikke godt undersøgt endnu!
      Bare de står tørt efter de er visnet ned så klarer de sig nok.

      Ha en dejlig dag

      Slet
  2. Hej Karsten

    Det er spennende med kaffeforsøket ditt! Kaffe må være ganske giftig ja, og spesielt den frysetørkede. Jeg undrer på hvordan det virker på mennesker også ;))

    Flott farge på tulipnene!

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      ja det er superspændende også fordi det allerede har givet uventede resultater,
      Virkning hos dem der selv tager kaffe er rimeligt undersøgt tror jeg, men oftest af kaffeindtagere selv så resultaterne en nok ofte påvirkede af det!

      Ja de er dejligt friske tulipanerne der!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Hej Karsten!
    Riktigt intressant att följa ditt experiment med kaffet.
    Tulpanen har en fin färg, händer ofta att det inte blir riktigt som man tänkt sig, men blir bra ändå.
    Ha en fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja det är ganska så roligt at göra också!
      Ja, den får lov at bli kvar där:)

      En fin dag till dig med

      Slet
  4. Meget spændende eksperiment du der er ude i, jeg følger da lige med trod det at jeg ikke har nogen snegle
    Jeg tænker at der må være en liflig duft af kaffe i haven, hvis man stør det ud på større arealer..Skal man ikke holde opdateret med vejret hvis man vælger den frysetørrede løsning, eller virker det også i regnvejr ?
    God dag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      sneglene kan jo komme før man ved om det!
      ja - jeg er selv klar over lugtgenerne. mit forsøg kører ind til efter regnmen imorgen så har jeg svar - men det er mit indtryk at den meget tykke væske der kommer først har samme virkning på sneglene - ved masser af regn må virkningen nok være begrænset!

      En god aften til dig!

      Slet
  5. Hmm - jeg er en rigtig kaffesøster. Mon det heller ikke er alt for godt i fortyndede versioner. Nåh, jeg svinder i hvert fald ikke ind. Det ville være synd at sige!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Festligt at høre fra en kaffebruger - sjovt at det tilsyneladende har den omvendte effekt på mennesker:)

      Ha en dejlig aften

      Slet
  6. Kanskje jeg må gjøre som deg, om jeg skal prøve Fritillaria stenanthera igjen, for sist gang kom den kun opp en gang.. Jeg følger spendt med på dine sneileeksprimenter men hva tenker du om den frysetørrede kaffen dersom det blir regnvær? Ha en deilig dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Ja, stenanthera skal liftes siger alle!
      Regnvejr får vi først imorgen - måske det melede kaffe er bedre der - det tager nok lidt tid at udvande, hvorimod det frysetørrede er flydende med det samme!

      En dejlig dag til dig med

      Slet
  7. Nu har jeg jo heldigvis ikke et snegleproblem, så jeg spekulerer mere på, hvad det er for et stof i pulverkaffen, de dør af, og om det er noget, som mennesker heller ikke har godt af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Nej der er du heldig må man sige.

      En teori kunne være at et af de aktive stoffer -måske Koffein? påvirker deres hjerterytme måske sætter den i vejret?
      Der er vist ikke mange eksempler i faglitteraturen på at mennesker ligefrem skulle gå hen og dø af at tage kaffe. Men selvfølgelig: Det meste forskning på området har hidtil være betalt af det kaffeindustrielle komplex.

      Ha en dejlig aften

      Slet
  8. Uha, jeg skynder mig at følge med her.... vi har INDTIL I ÅR ikke haft dræbersnegle, selvom vi kunne se at de sneglede sig afsted på de grønne arealer ikke så langt herfra.... men nu, nu, nu er de her - uhhhhhhhhh jeg GIDER dem ikke...... og takket være dig, så ved vi nu hvad vi skal byde de uventede "gæster".... håber på flere gode råd :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sussi

      Uha nej, dræbersnegle gider vi bare ikke - Og ja, forsøgene fortsætter masser af midler skal afprøves, med kontrolområder og alt sådan noget. Håber på brugbare resultater og også at vende en besværlig situation til noget konstrutivt!

      Ha en dejlig aften

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...