mandag den 1. juni 2015

Potaninii? Og endnu et lille forsøg



Før vi kommer til den nye pæon, lige en opdatering på mit snegleforsøg:

Det første forsøg viste klart at frysetørret kaffe, var og er ganske effektivt mod snegle. Men det var stadig et åbent spørgsmål om det var selve midlet "kaffe", eller bare den frysetørrede konsistens, der var virksom.

Derfor dette nye forsøg 1,2:
Og ja, vi prøver selvfølgelig med frysetørret the! 
Der hvis det er virksomt, yderligere ville have den fordel at det er relativt prisbilligt: 16kr i rema1000. Kaffen koster en hel del mere.

Vi gentager forsøg 1 med de 2 midler.
Og igen med en klar vinder - Kaffe er suverænt!
Sneglene bryder sig ikke om det frysetørrede the, men tager sig let udover forhindringen, når de først har fundet vej.  

Det frysetørrede kaffe bekræftede sin klare toksiske effekt på sneglene, begge var livløse efter ½ time.

Snegleeksperimentet del 2,1 kører stadig, jeg har sat 1 uge af!

Og så til potaninii, og det er noget værre rod!
Denne fine lille træpæon købte jeg i 2012 hos Tetzlaff i Tyskland som værende Paeonia potaninii trolloides. 
Problemet er jo bare at dette navn slet ikke anerkendes. Alle potaninii varianter anses nu for at være varianter af Paeonia delavayi.
Eksperten Carsten Burkhardt har denne fantastiske oversigt over de forskellige blomster delavayi kan have.

Der er intet at sige til at man tidligere nærmest har givet hver enkelt et navn.
Så jeg var meget spændt på at se denne. Og en fin en er den.
Det er den første blomst og tilsyneladende årets eneste på denne plante. Men væksten er god, så mon ikke der er flere næste år?

Og ja, dens dybrøde fætter -som jeg købte netop som Paeonia delavayi- står på spring.



12 kommentarer:

  1. Spændende med dit forsøg. Mit dur ikke, jeg har vandet med 2 håndfulde jernvitriol, men der går stadig snegle på stien, hvor jeg har prøvet. Der er højt græs på stien, det ser grimt ud efter vanding.
    Din trolloides ser vældig fin ud, jeg har lige bestilt en ny delavayi hos Staudestedet.
    Dejlig solskinsdag til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Er det den røde jernvitriol du bruger eller den grå?

      Ja min trolloides som jo er en delavayi er spændende - sjovt at staudestedet har sådan en speciealitet og til 50 kr, kan man lave stiklinger af delavayi??? Eller er den podet??

      også en super dag til dig - igår blev det vådt!

      Slet
    2. Den er nærmest gråhvid Jernvitriolen.
      Jeg blev også forundret, da jeg så, at staudestedet har sådan en specialitet og så til den pris, jeg ved ikke, om den er podet. Det må vi se, hvis jeg får den.
      Ja vi fik 11 mm i nat igen, så det bliver godt 40 på 2 døgn.

      Slet
    3. OK så var det den rigtige???

      Ja det kan undre - håber det er bedre kvalitet end "kineserne" Måske er det frøplanter og så er det et kup!

      Vi har nok kun fået 20mm - halvdelen....

      Slet
  2. Det ville være perfekt, hvis det virksomme middel i kaffen viste sig at være en eller anden billig ingrediens. Det er vel nok den ultimative pæonhjemmeside, du henviser til. Efterhånden har jeg lært, at man virkelig skal tage plantenavne med et stort gran salt. Er den nederste blomst sart gul med med rosa kanter?

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Marie

      Ja ikke? Det må vi dykke ned i!
      Carsten Burkhardt er ikke så aktiv længere, men siden er stadig et supergodt referenceværk!
      Ja sådan vil jeg nok også beskrive den - men det er første år - næste år er de sikkert større og flere og måske med større farvemætning?

      Ha en dejlig dag i solen!

      Slet
  3. Hej Karsten

    Spennende med ditt snegleforsøk! Te er nok ikke like giftig som kaffe, så det er nok grunnen til at frysetørket kaffe virker bedre.

    For en vakker Peon du viser i dag! Jeg har blitt veldig glad i de som er ferskenfargede. Det var litt av en side du linker til med delavayi! For et utvalg av sorter som var der... Jeg visste ikke at det fantes så mange forskjellige av de.

    Nå skinner solen her, så nå skal jeg ut og dele primula :) Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Ja det tror jeg du kan have ret i - måske man skulle undresøge koffeinfri kaffe?

      Delavayi - var før også en 5-6 fotrskellige arter, der nu er samlet.

      Dejlig når solen skinner og der er noget i haven der trækker!

      Ha en dejlig dag

      Slet
  4. Hej Karsten!
    Trevligt att följa ditt snigelprojekt, en mycket vacker Pion.
    Ha en fin dag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja delavayi är utsökt på alla sätt! Skulle nog gå bra även hos dig!
      Sniglelprojektet har gett många överraskningar, och det är ganska så roligt också

      Ha en bra kväll!

      Slet
  5. Hei Karsten! Mens vi nærmest drukner her i Bergen by kan jeg kose meg med å se dine flotte pioner og ellers så følger jeg spendt med på dine sneglekaffeforsøk ;-D Vekk med dem! Sneilene :-)) Og ha en riktig deilig uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      ja nord for os er alle vist ved at drukne - Prognoserne lover sommerr om en uge - og det har de gjort i nok den sidste måned - så vi får se:)
      Snegleprojektet er lidt morsomt håber på en slags resultat!

      En dejlig uge til dig med!

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...