torsdag den 6. april 2017

Dagens!




Der sker så meget i haven i disse dage.

Da jeg gik ind i Adonis fik jeg også vor mere hjemlige:
Den er lidt senere end amurensis, lidt større og med de samme flotte striber på kronbladene! Det er Adonis vernalis, som jeg tror jeg har set vild en gang, var det på Øland?

Den fantastiske slægt Helleborus skal også med:
Og en flot humlebi, den er købt som Helleborus lividus var corsicus, planten altså, humlebier er ikke til salg! Nå, nu kom jeg næsten fra det, navnet ja: Jeg mener at det gældende navn er Helleborus argutifolius.

Og pæonerne eksploderer:
Paeonia delavayi var lutea. Igen har kært barn mange navne. Men plantens livskraft kan de ikke ændre, imponerende!

Jeg må have lavet en pæon status, det ser godt ud!

Og så lige et spørgsmål:

Hvad er dette?
Ja, det er jo en Rhododendron, og en flot en, men hvilken? Jeg har fulgt dens udvikling i en nærliggende park, fra de vildt store blomsterknopper, ja de var som, hvad siger man: Æbler? og til dette overvældende blomsterhav. planten er en 4 meter høj, og har sådanne blomsterklaser over det hele! 

Den ville det være super at få stiklinger af, og sætte dem i Sverige!



22 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Hvis du vidste, hvor mange rhodoer, der bliver vist på fb i rhodogrupperne ville du ikke spørge. Jeg er i hvert fald meget forvirret, alle de tidlige ligner hinanden ret meget, og der er et evigt stillen spørgsmålstegn ved navne på dem, man viser. Også selvom de er købt med navneskilt, tror man ikke på navnet. Jeg ville, hvis jeg sammenligner med min egen sige, at det er R. calophytum, men det er jeg sikker på, at H.E. ikke vil godkende.
    Måske er den lidt svær at stiklingeformere, Cecil har taget stiklinger af flere, men de er ikke lykkes.
    Paeonia delavayi er fantastisk flot, min bliver også stadig flottere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Alle de små jeg plejer at købe på markederne er jo stiklingeformeret, så med lidt roddanner og godt humør skal det da nok gå - forhåbentlig:)
      Rhododendron calophytum var da et ualmindelig godt bud, den ligner! Tak for det.
      Ja alle delavayi er lækre, dette er nu var. lutea - den gule storblomstrede, der bare hed Paeonia lutea førhen.

      Ha en dejlig aften

      Slet
    2. Ja du har ret, det skal nok gå, jeg krydser fingre.
      Jeg tror også, det er et godt bud, for jeg kom til at tænke på den store, jeg viste fra Rhododendronhaven i sidste uge, du kan se den her https://hneballehaven.blogspot.dk/2017/03/pa-tur.html den er jo også meget høj.

      Slet
    3. Ja den ligner ret godt, det må man sige, Det er en superflot rhodo!

      Slet
    4. Ganepletten er også større og der er flere prikker på din.Dem de viser på fb er også meget forskellige, vi er nogle, som har købt i Rhododendronhaven for ikke så mange år siden, de ligner hinanden, men de gamle eksemplarer er meget anderledes. Det er også nogle, der er lyserøde. H.e. tæller også støvdragerne, der skal være over 14 mener jeg, det er der i din men ikke i min.

      Slet
    5. Ja, der er klare forskelle, der er muligvis en hybrid i omløb forstår jeg...?
      Mon ikke de gamle er fra frø og derfor forskellige og Rhodohavens er stiklinger og derfor ens?

      Ha en dejlig aften

      Slet
  2. Hej Karsten

    Så vakkert ditt bilde av Adonis er! Flott trepeon også. De nye skuddene er så fine, og blomstringen blir jo en ekstra bonus :)
    Det var en vakker rhododendron, og håper du kan få stiklinger til å rote seg av den. 4 meter høy høres imponerende ut!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      De fleste Rhododendronhybridder der sælges er frembragt for at passe i almindelige små haver, så denne store kan jo ikke sælges.
      Men jeg har jo andre muligheder i Sverige, så det er de også store jeg går efter:)

      Ja Adonis er en totalt undervurderet slægt...
      Pæonerne bliver ved med at begejstre.

      Ha en dejlig aften du med

      Slet
  3. Forrygende billeder :) Det ER allerede et godt forår, ikke :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Tak tak, ja og så må vi bare klare næste uge!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  4. Hei Karsten! Deilige bilder fra hagen! Også her har humlene våget seg frempå men akkurat i dag håper jeg de sitter trygt inne i humlebolet sitt for det har regnet trollkjerringer hele dagen :-)) Men jeg vet jo at våren går sin gang der ute i hagen selv om du nok ligger litt foran i løypen akkurat nå. Ha en deilig fredag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Humlerne skal jo til at lave sit bo for året, så det er en sårbar tid, vi må håbe på nogle varme perioder!
      Ja tror jeg er noget foran i år, men næste uge skulle blive forfærdelig her....?

      En dejlig helg til dig

      Slet
  5. Hej Karsten!

    Oj, oj vilken bild på Adonis, du har lyckats fånga den allra vackraste detaljen med de bruna ränderna som syns på knoppen.

    Spontant gissar jag också på R. calophytum paraplyrododendron men det är bara en okvalificerad gissning. Som Lisbeth skriver, det finns oändligt många att välja på. Jag har denna art i trädgården men den är känslig för kyla. Den överlever men tappar gärna sina gamla blad när de nya bladknopparna spricker ut. Här har den aldrig orkat blomma. Men skön är den!

    Ha det så gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja, det var just dessa ränder jag gick efter.

      Bra upplysning om R. calophytum, den får det nog svårt i Värmland...
      Jag får se senare på säsongen, kanske några andra av de stora behagar mig?

      Ha en trevlig helg

      Slet
  6. Dejlige billeder og ja det er fantastisk hvad der sker ude i haverne lige for tiden. Man kan ikke undgå at blive glad over al den vækst (altså kun det af den gode slags ik? :-)). Flot rhodo, held og lykke med stiklingeformeringen :-). God påske til dig. Mange hilsner Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Ja det går så hurtigt i disse fantastiske dage. Nu lover de lidt pause i næste uge, vi får se...

      Du må også have en god påske

      Slet
  7. Hei Karsten

    Ja, her skjer det ikke mye i hagen, med +3 og regn. Det var godt å komme til bloggen din og se vakre vårbilder:)
    Riktig god påske!

    :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Kathrine

      Nej med de temperaturer ville jeg også dæmpe tempoet. i næste uge skulle kulden komme herned:( Vi får se

      Ha en dejlig helg

      Slet
  8. Umiskendeligt en adonis! Hvor opholder humlebien sig i grunden om natten? Der er jo ret store temperatursvingninger i løbet af døgnet, men det lader ikke til at genere den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, og en flot en af slagsen. Dette er jo en hunbi så den er vel nok i det bo som den starter på nu. om efteråret har alle de ledige arbejdsbier en anden skæbne de sidder stivfrosne tilbage på de blomster der måtte være, og tør måske op igen.

      Ha en dejlig havedag!

      Slet
  9. Grønn helleborus, det er ikke meget der er penere?! Jeg købte en i den tro at det var foetidus, men den ligner din her på billedet. Dufter den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingvill

      Den er lækker ja - kun en meget lille duft, og ikke specielt behagelig;)

      Ha en dejlig dag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...