fredag den 7. juli 2017

Roser og dagens sport




Skal vi ikke starte med den ældste?

For den er meget gammel!

Da de europæiske eventyrere kom til Kina fandt de i Shanghai også verdens største planteskole.
Der købte forretningsmanden Parsons denne her i 1791, og tog den med sig hjem til England
Her blev den hurtig meget udbredt og kendt under en masse navne, "Old Blush China" var et.
Det er en flot remonterende sag, der faktisk er en vildtvoksende naturlig hybrid i Kina, hvor den kaldes 月月粉 eller YueYueFen
Det er da morsomt, og jeg kan godt forstå at han valgte denne!
Gentest viser at det er en selektion af et kryds der indeholder Rosa gigantea og Rosa chinensis. et kryds der tidligere havde sit eget navn, men nu hedder Rosa × odorata - altså den oprindelige "therose".

Nå, før det på nogen måde bliver for nørdet, så tar vi lige næste rose:
"Dainty Bess" -E.B. Archer & Daughter 1925-  er netop en sådan therose, måske ikke helt så sund men bestemt ret lækker!

Og så frem til nutiden:
"My Story" -Rosa Eskelund Hansen 2014-  flot flot blomst, dog ikke helt pæn i løvet, og baggrunden ja, den kan vi kun gisne om.

Så har andre en større tradition for åbenhed:
"Wild Rover"-Colin Dickson 2007-  et lækkert storblomstrende kryds hvor den kendte "Rhapsody in Blue" indgår.

Her ses den sammen med en Carruth sag:
Til venstre er det "Wild Rover" og til højre "Midnight Blue" -Tom Carruth 2004-. 

Det er en fornøjelse at se hvor sunde disse moderne roser er i blomst og løvet!

Og tilmed har "Midnight Blue" en sport:
Mit gæt er at det er "Sweet Chariot" der viser sig her, den indgår flere steder i det avancerede kryds der har skabt Midnight Blue".
Så der er nok ingen grund til at bevare denne sport, men det er da morsomt at se!

Nå det blev roser næsten i Høneballe mængder.

Så vi må lige få lidt grønt!:
Deinanthe bifida "Pink Kii" -Hinkley 1997- Det er da et ualmindeligt flot bladværk. 
For min skyld behøver den da ikke at blomstre!

Men der er vist noget på vej...

Hvad skal det ikke ende med?


24 kommentarer:

  1. Det er altså og kun "næsten" Karsten, der skal en del mere til for bare at nå Høneballe mængderne til sokkeholderne :o)))))

    Men dem du viser er da virkeligt nogle lækkerier..:o)

    Rigtig god weekend til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Linda

      Kun næsten, ja:)

      Du må også have en dejlig weekend!

      Slet
  2. Vackra rosor och jag tror redan jag sagt det... ..men jag tycker om enklare rosor med vackra ögonfransar :) Det finns så otroligt mycket fina rosor och jag älskar doften. Kanske får jag en dag en tomt som är lämplig för dem... Min favorit sen länge är 'Iceberg' ofta felaktigt kallad 'Schneewittchen'.

    Ha en fortsatt fin helg! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Vi har nog samma smak i rosor:)
      Iceberg har jag inte, bara en sport av den - burgundy ice.

      Ha en trevlig helg!

      Slet
  3. God morgon Karsten!

    Jag bara älskar historier om växternas ursprung och hur de en gång hamnade i våra trädgårdar. Det tillför ytterligare en dimension till trädgården och dess innevånare. Många Rhododendron har hämtats till Europa genom dessa modiga "planthunters" vars resor inte var helt ofarliga. En del mindre trevliga ingrepp i naturen har också skett men numera är detta hårt reglerat och förhoppningsvis finns tillbörlig respekt för vad som är tillåtet eller inte. Det finns fortfarande växter att upptäcka.

    Ha det så gott Karsten!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Och denna "jakt" pågår än den dag idag. läste nyss om någon som letade Lilium i gränstrakterna mellan Burma och Kina - Spännande, ock med månge Rhododendron på deras bilder!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  4. Hej Karsten
    Nej der skal flere til, men du følger da helt godt med, og så skriver du historierne bag, det er jo også meget godt. Jeg har ikke bemærket før, at du også har fået Wild Rover. Dainty Bess ligner Odyssey en hel del.
    God lørdag til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja jeg prøver men så fik jeg skrivekrampe og måtte udskyde en masse billeder til en anden gang;)
      Ja de 2 kunne godt ligne hinanden - tror DB kom først, men tjekker lige!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  5. Hej Karsten

    Spennende rosehistorie! Disse mørke rosene liker jeg veldig godt, og 'Dainty Bess' ligner 'Odyssey' som Lisbeth sier. De må da være beslektet?

    Deinanthe har jeg hatt en gang, men den overlevde ikke her. Vakkert bladverk på de, ja.

    Ha en deilig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Odyssey kom i 2001, den er et kryds af en kordes-ting "summer wine" med en "seedling". Begge disse forældre kan have haft noget dainty bess i sig!
      Min Deinanthe har været mange år om at etablere sig - fik den i 2013, og det er først nu den rigtig vokser.

      Ha en dejlig helg

      Slet
  6. Hei Karsten. Jeg liker veldig godt historien bak de vakre, gamle plantene. Dine roser er nydelige! Jo mer jeg leser vakre blogger om roser, ser jeg at det må bli plass til flere hos oss også ;-). Vanskelig å velge en favoritt hos deg, men Kinarosen står høyt og likeledes My Story :-). Ha en fin helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      De er flotte begge to:)
      Ja her i haveblogland er der en viden og et udvalg af roser og alle mulige andre planter som er helt fantastiskt.

      En dejlig helg til dig med

      Slet
  7. Du kan det meste om plantene dine :-) Historie er interessant, og du har mye kunnskap.
    Rosene er virkelig vakre. Dainty Bess er bare nydelig.
    Ha en fin helg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Jeg prøver da at have lidt styr på det ja:)
      Dainty Bess begejstrer alle der ser hende!

      I må også have en dejlig helg

      Slet
  8. Hej Karsten!
    Intressant att få läsa om rosornas historia, de är vackra. Dainty Bess är oemotståndlig.
    Nu skall jag ut och plantera några nyinköp.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja Dainty Bess är något helt specielt!
      Kul, Du får visa på bloggen!

      Ha en trevlig helg

      Slet
  9. Hei Karsten. Så mye kunnskap du har. Interresant og lese. Flotte roser, "dainty bess" er bedårende. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Eller også er jeg bare god til at finde informationer på nettet;) ?
      Ja Dainty Bess er en ualmindelig lækker rose!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  10. Lätt att glömma bort att det var en helt annan tid när man inte kunde åka till plantskolan och handla. Det måste har varit helt fantastiskt med alla de nyheter som kom till England (och andra ställen) på 1700- och 1880-talen. Nu kan man lätt klicka hem det mesta.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej HJelene

      Ja, och bara före internetet blev vanligt, då fick man skriva efter kataloger..
      Tillmed, har vi nu EUs inre marknad!

      Utvecklingen har gått så fort!

      Ha en trevlig kväll

      Slet
  11. Hej Karsten,
    Det er vel nok skønheder du viser frem. Therose er jo da så forelsket i - den vil jeg se efter. Plus DB er en favorit - men en langsom starter?
    Hvor mange roser har du egentligt - og hvordan er det gået med rosenbedet du skulle anlægge for en haveejer? Er det først ved at etablere sig?
    Ja vedr. Bayer - så er det på NEJ listen her. Jeg lever med stråleplet og rosenvikler. Forsøger at fjerne de angrebne blade og sprøjter kun med vand - ja nærmest spuler lus væk. Det hjalp på roserne og nu er det Georginernes tur. NU må jeg lave morgenkaffe - så god søndag til dig. Jeg vil ud og se to haver( En Landhave og Lisbeths Have (Bloggger - stauder osv) i dag, men ellers nyde min egen - her er dømt sommerferie.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Ja, hos mig har DB været en noget langsom starter, nogen siger at jeg gøder for lidt, det kan jo være derfor.
      Har nok en 70-80 roser, så der er jeg langt bagud så mange andre!
      Tror bestemt at det går super for det nyanlagte, sidst jeg hørte, og de har jo gartner på;)
      Jeg prøver at finde roser der slet ikke har behov for nogen kemi, og bladlus ser jeg ikke som et egentlig skadedyr.
      Det lyder hyggeligt!

      Ha en dejlig ferie!

      Slet
  12. Wow, så mange fine roser. Rosene jeg plantet her i fjor begynner å komme i blomst nå, og jeg går og kikker hver dag, for jeg vet jo ikke helt hvordan de kommer til å bli, i virkeligheten.
    Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Ingeborg

      Det er så spændende at se nye planter blomstre for første gang!

      Ha en dejlig ny uge

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...