fredag den 23. marts 2018

Bagkataloget




Mens det går i slowmotion ude i haven, er der pænt besøg på bloggen her. 

Der er noget længere mellem nedslagene, end der har været andre år på denne tid.

Det gør så at det bliver tydeligere hvilke gamle nedslag der bliver kigget på. Og også lidt om hvem der kigger.

Det er gennem årene blevet til over 500 nedslag, så der er noget af et bagkatalog at vælge mellem. 

Ude her til højre kan du se de 10 nedslag der har været mest efterspugte i den forløbne uge.

Ligenu kan jeg se at nogen i Ukraine kigger vældig meget på "Fordele og ulemper" fra idag præsis 4 år siden. Noget af en kontrast til idag:  Dengang, efter 3 måneders rekordvarme, var den 23 marts 2014 noget helt helt andet end det vi oplever i år. 

Udover dette og de nyeste 2 nedslag, så bemærker jeg også at mine kaffeforsøg som altid er populære, at Otto -min medhjælpende elg- også er røget med. Og ja mit opgør med giftindustien og den ualmindelig usympatiske giftproducent "Bayer". 

Men lad os se lidt aktuelle billeder:
Denne lyng har jeg fået uden noget navn. Jeg tænker det er en Erica carnea og det mørke løv får mig til at tro det måske er en navngivet selektion?

Dejligt med blomster, hvis en forkølet bi skulle vove sig frem.
Crocus og vintergækker... 
Det er nu en flot mørk sag denne her...

Min største Helleborus har lidt under de svingende temperaturer.
Helleborus lividus "Sternii". Jeg er spændt på om den kan rette sig nu, den ser meget slasket ud.

Og mens jeg sådan funderer, kan jeg se at "Fordele og ulemper" bevæger sig mere op på hitlisten. Jeg tror der sidder en der kigger på en masse forskellige nedslag og så vælger et ud, og har det med i et eller andet fora dernede - besøgene kommer dryssende fra Ukraine og også et par fra Rusland. Det ville da være morsomt hvis nogen af disse besøgende ville skrive et par linier! 
Det har jeg endnu tilgode!

Men jeg har ladet mig inspirere! Når jeg besøger nye blogs så kigger jeg mere opmærksomt ned i bagkataloget - måske det er der det ligger?

Jeg ønsker alle en dejlig weekend/helg!




37 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Det er nu altid en oplevelse at kigge i bagkataloget og jeg må de indrømme at jeg ind i mellem bruger dit som inspiration eller vejledning...eller Tidsfordriv :o)) noget kan man jo altid lære.

    Rigtig god weekend til dig :o))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Ja, det risikerer man jo:) Du skal være så velkommen:)

      Ha en dejlig weekend du med!

      Slet
  2. Hej Karsten
    Hos mig er det mere de aktuelle indlæg, de kigger på, men jeg har heller ikke så meget informativt som du har.93 fra Ukraine har kigget hos mig i denne uge. Det er noget forskelligt fordelt, men flest fra Dk.
    Jeg har en lyng magen til din, men jeg har ingen navn på den.
    Påskeklokkerne er godt nok blevet slappe i elastikken, i hvert fald dem der var lige ved at springe ud, det er bedre med dem, der kun lige har stukket knopperne op af jorden.
    God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Ja sådan var det også tidligere for mig. Nu ser det anderledes ud - ærgerligt at søgemaskinerne ikke mere fortæller så meget om hvad folk har søgt på - det må de jo ikke fortælle videre
      Jo større jo værre for mine Helleborus, men jeg er overbevist at de klarer sig, det er bare spørgsmålet om hvordan:)

      Ha en dejlig weekend du med

      Slet
  3. Hej Karsten

    Trist at dine helleborus blir skadet av frosten. Været er mildt sagt skiftende for tiden, og da er det ikke enkelt for plantene å klare seg.
    Vårlyng/Erica carnea har jeg kjøpt noen av i de siste årene. Jeg fikk de ikke til før, men nå stortrives de i surjordsbedet. Det er en typisk skogbunn plante.

    Spennende med alle disse besøkende fra andre land. Hos meg er det mange fra Russland, og jeg aner ikke om de leser bloggen eller hva de gjør.
    Hos meg ser jeg at folk leser både nye og gamle innlegg. Sånn blir det vel hos de fleste.

    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Det må vi tage med - lidt frostskader. Når nu vejret har bestemt sig for at lege utilregneligt:)
      Min lyng er sat med noget spaghnum mos, håder det rækker!
      Du har jo også en virkelig flot blog med en historie der virkelig er noget!

      Du må også have en dejlig weekend

      Slet
  4. Hei Karsten.
    Det går nok en stund før det blomstrer lyng og krokus her. Plutselig for en stund siden fikk jeg en del lesere fra Russland. Det er koselig. Men heller ikke hos meg har de kommentert noe. Selv om jeg har mange fra utlandet som er innom bloggen, er det veldig sjelden noen legger igjen noen ord. God palmehelg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise

      Først skal sneen væk, så eksploderer det også hos dig:)
      Fra Rusland har jo så ofte været putins robotlakajer der i løbet af et minut "læser" hele bloggen.

      Du må også have en dejlig palmesøndag

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Fantastiska färger på Jungen och den mörka krokusen. Hoppas din Helleborus tar sig. Köpte några nya fina på mässan, hoppas de överlever, tills de blir planterade. Önskar att det blir sol och värme framöver.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika

      Ja denna ljungen var en överraskning - Crocus är ett klart favoritt släkte.
      Helleborus är tåliga:)
      Sol och värme tror jag på i början på april:)

      Ha en trevlig helg du med!

      Slet
  6. Hej Karsten!

    Så trevligt att du publicerar en bild av blommande vårljung, ljung är en av mina absoluta favoriter i trädgården. Tyvärr har haren tuggat alla mina ljungplantor nu på vårvintern, allt som stuckit upp över snön är nertuggat. Har aldrig hänt förut. Erica carnea är inte lika krävande som C. vulgaris när det gäller pH värdet i jorden.

    Här ser min Helleborus likadan ut, tror att det kan vara en `Sternii´ men den brukar frysa ner nästan varje vår.

    Härligt med de vackra krokus som vågat sig fram, i går såg jag för första gången något grönt som tittade upp, mina krokusar som jag planterade i höstas. Tyvärr har vi fortfarande kalla nätter och varma dagar, lite oroligt känns det förstås.

    Trevlig helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Den haren har nog varit hungrig! Jag planterade min strax jag fick den, nu när jag ser vad det är hade jag inte sat den i spaghnum, men den ser ut att trivas!
      Ja min Sternii fryser ibland tilbaka också. Ett år verkade det som om den kastade allt det gamla och började helt om - efter detta har den trivts...

      Kanske det är bra året är lite senare - om där kommer frost som förra året.

      Ha en trevlig helg du med

      Slet
  7. Hei Karsten, de mørke krokusene så virkelig flotte ut. Har du et navn på dem? Disse massevisningene i f.eks Russland er vel ikke reelle, men er de litt mer spredt over tid kan de vise seg å være ekte, eller hvordan finner du ut av det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne Kristin

      De Crocus jeg satte i græsset der er fra en pose blandede - mon ikke det er nogen Crocus vernus typer, jeg tror de bliver mindre markante når de springer rigtigt ud?
      ja præsis - der hvor de ser alt på et minut eller 2 er det putin - mens de rigtige russere kommer spredt og enkeltvist.

      Ha en dejlig helg

      Slet
  8. Apropos besøgende på bloggene så har min blog her i 2018 haft et mønster, hvor der til hvert indlæg på én gang er mange besøgende, hvilket jeg er tilbøjelig til at tolke som robotbesøg.I så fald er de danske, lader det til; men der kan vel også være danske robotter på spil.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Der er rigtig mange der kigger reelt på det nye. Jeg tror der er en stor gruppe der kigger, men aldrig rigtig giver sig til kende, måske også en hel del fra branchen? Din blog er jo på et højt fagligt niveau...
      Robotterne er kendetegnet ved at de laver hundredevis af besøg på ingen tid - de sluger hele bloggen på et par sekunder.

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  9. Flotte store krokusblomster. Lækker mørk farve. Og en dejlig forårslyng. Jeg burde have et par stykker.
    Der er ingen tvivl om, at der ligger meget guld i bagkataloget. Du har selv mange gode nedslag, men du har ret i, at man måske skal blive bedre til at udnytte disse guldgruber. Jeg vil huske det.
    Mht russerne, så kan det undre mig, hvis det er seriøse læsere. Der er kun halvt så mange russere som amerikanere og kun en fjerdedel i forhold til det kinesiske befolkningstal og vist nok en tredjedel af det indiske, så hvis der ikke er endnu flere læsere fra disse nationer, så ville jeg personligt ikke tillægge det værdi. Men selvfølgelig er det morsomt, hvis der er en masse ukrainere og russere (ud af mange nationer), der vitterligt finder behag i at læse en masse danske blogs på et sprog, de ikke forstår, og fra et klima, de vel heller ikke har. Ærgerligt, at de så ikke lægger en hilsen. Det kunne være rart at vide, hvad det er, der fanger dem. Jeg søger ikke selv på russiske haveblogs, så jeg ved ikke hvilke temaer, de skriver om.
    Jeg håber, du får en kommentar en dag.
    Rigtig god weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Forårslyngen har den store fordel at den har en ret sikker blomstring, for de insekter der behøver det!
      Disse ukrainere de graver dybt hele tiden. Idag er det "idag skal vi klone" der bliver delt dernede.
      Hov jeg ser lige en hilsen fra udlandet - men det ser spansk ud?

      Putins besøg er fra hans lakajers store hackercentraler, de leder efter svagheder i systemer over hele internettet. Og er egentlig en skræmmende reminder om hvordan det gik med valget i Italien, Slovakiet, Tyskland, Brexit og USA...

      Jeg håber også en dag at de ægte havefolk giver sig til kende, de skal være velkomne!

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  10. Hi. Pretty flowers. I like the heather, it has a good smell.
    Good weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hi Tania
      Thank you - Yes even in this cold it has the most pleasant smell!

      Have a great weekend!

      Slet
  11. Så koselig å se fine vårbilder! Her er over 90% av hagen fremdeles under snø så vi får vente litt til på barmark og krokuser.
    God Påske!
    /Nora

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Nora

      Her lover de nysne natten til tirsdag - det hele skal så regne væk på fredag, først da begynder foråret rigtigt hernede - må vi så håbe på!

      Ha en dejlig påskeuge

      Slet
  12. Måtte lige se hvad det dog er de interesserer sig så voldsomt for i Ukraine - fordele og ulemper - men kan ikke se det kan fortolkes på nogen politisk måde (medmindre de har fat i en helt umulig "jægerbogsoversættelse" naturligvis). Til gengæld er det helt mærkeligt at se det fremskredne forår i -14. Sikken forskel!
    Det er en dejlig lyng du viser i dag og en skøn mørk krokus. Håber foråret har fået fat nu hvor den gamle sne er ved at forsvinde. Vi har ikke brug for mere frost i påsken.

    God påske!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Nej jeg tror det er reelt haveinteresserede fra ukraine, jeg har prøvet at søge på mig selv og ukraine - men har ikke fundet noget:(
      ja 14 var fantastiskt og kom jo lige efter "ingen vinter" alt havde et forspring!

      Nattefrost lover de jo, men hvad er det vi aner: over 10c om en uge?

      Ha en dejlig påske?

      Slet
  13. Den typen av besök läggs aldrig med i statistiken hos mig. Däremot så kan jag se dem i en säkerhetslogg. Det är alltid mot äldre inlägg robotarna går. Jag tittar ibland för att se vad man försöker åstadkomma. Normalt sett vill man hitta vägen in för att komma åt min adminsida. Jag har dolt det anropet bakom ett alias som bara jag kan :) Det är oerhört effektivt.

    Skönt att du börjar se lite blomning därute. Såg en del fina julrosor när jag gick rundan men också en del som inte kommer bli något vackert av i år. Det är livet som trädgårdsmänniska.

    Ha en fin påskvecka! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina

      Tror mera det är blogger och blogspot putins lakejer går efter. Kommer de inn - då får de samtidigt en Googlekonto...

      Ja - varje år är olika i år är jag tacksam för de vårblommor som bara klarar sig!

      Ha en trevlig påsk!

      Slet
  14. Her henger også julerosene litt med hodet når frosten tar grep, men de kommer seg raskt når solen skinner på dem. Som det fremgår av bloggen er det ikke den helt store blomstringen her, men det har skjedd litt den siste uken. Så nå gleder vi oss til mange fridager med sol på! Ønsker deg en deilig uke!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Her er det stadig slowmotion - og lige nu sneer det...

      En dejlig påske til dig med!

      Slet
  15. Hej Karsten!
    Din Sternii ser allt lite ledsen ut, precis som min ericsmithii. Men jag tror nog de kan resa på sig igen. Eller jag hoppas det i alla fall.

    Intressant och bra inlägg om bekämpningsmedel och Bayer. Deltog nyligen i ett diskussionsforum där många på fullt allvar hävdade att forskningen inte entydigt visade att gifterna var tillräckligt giftiga, och därför tänkte de fortsätta att använd dem för att hålla trädgården fin. Det gjorde ont i mig, och efter det tittar jag på alltför prydliga och helt ogräsfria trädgårdar med nya ögon. Har alltid trott att trädgårdsälskare inte använder pesticider utan sliter för att hålla snyggt, men insåg då att jag tyvärr hade fel.

    Din medhjälpare Otto var väldigt fin. En riktig värmlänning gissar jag. :)

    Önskar dig fin påsk!
    Anna-Karin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna-Karin

      ericsmithii är ett meraH "riktigt" kryss än min "sternii" din är H niger X H lividus. min är bara ett kryss mellan två varianter av lividus.

      Ja detta inlägg om Bayer var viktigt - dengång hadde de många förespråkare i Danmark: Claus Dalby och "Rosenselskabet" för att nämna 2 - de ligger mera lågt nu...

      Ja - Otto fick en fin sommar. Höstens jakt klarade han inte.

      Du får ha en glad påsk du med!

      Slet
    2. Tack för informationen om min ericsmithii. Den är väldigt vacker! Ledsamt med Otto. Lät kanske lite väl hård i min kommentar om pesticider. Tror fortfarande att de allra flesta trädgårdsälskare värnar om naturen också. Bara ledsen över att behöva konstatera att det finns undantag.

      Slet
    3. Där kommere så många fina kryss i Helleborus släktet nu - tyvärr är många sterila, det tror jag din ereicsmith är?
      Ja, du har rätt inga trädgårdsälskare vill förgifta sina bin. Antingen är de, som ändå gör det, mycket okunniga, utan moral eller så fokuserad på annat att de verkar blinda.....

      Slet
  16. Mycket man ska ha koll på när man har en blogg. Hoppas vi kan fortsätta med våra trädgårdsfokus. Det finns nog alla sorter bland trädgårdsfolk som annars, när det gäller gifter. Crocus är ju jätteviktiga nu så här tidigt på säsongen. Här blommar mina C. tommassinianus för fullt.
    //Helene

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Helene

      Ja, Trädgården ska fortsatt vara i fokus, för våra bloggar. Om folk först ser de veteskaplliga bevis för att de systemiska-gifterna är bidödare nr 1. Ja, så slutar de med detta!

      Ja Crucus är vårens mest stabila och färggranne blomma:)

      Ha en glad påsk!

      Slet
  17. Ja, jeg elsker krokus. De er skønne. Mine 5 "de Jager"-knolde har hele 12 knopper i år...Der er nok flere knolde nu, men har nu ikke tænkt mig at kigge efter ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Esther

      Crocus er det sikreste og flotteste om foråret:) Og ja trives de blir de flere!

      Ha en glad påske

      Slet
  18. Denne kommentar er fjernet af en blogadministrator.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...