søndag den 2. september 2012

Lidt øv

Der er mange der har brokket sig over sommeren, den har været for kold, for våd, for kort. Men noget har vi kunnet glæde os over, mange skadedyr har haft det rigtigt dårligt.
 Liljebillen - Lilioceris lilii september 2012
Ja, liljebillen - Lilioceris lilii er noget af en pestilens. Så det var godt at se hvordan de heftige regnskyl i juni og juli fik vasket billelarverne ned fra bladene, ned på på jorden, hvor er de gået til. 
Og de voksne biller er først aktive når temperaturen er over de 19. 
Så i et par måneder har jeg ikke set en eneste bille. 
Og så øv, lige nu kigger en bille frem. 
Selvom de skulle få lagt æg nu, tror jeg dog ikke larverne vil kunne nå at udvikle sig til biller, så vi vil få væsentlig færre biller næste år, men udryddede blir de ikke.

Nå, til slut lige et positivt billede denne fine morgen.
Rådyr foran kanosøen
Dejligt at have en arbejdsplads hvor man kan få dette syn bare ved at kigge ud af vinduet.

6 kommentarer:

  1. Dejligt morgenbillede.
    Liljebiller har der været en del af hos mig i løbet af sommeren. De får ikke lov af leve når jeg ser dem.:-) Men de er tilbage hvert år - jeg sprøjter ikke. Hvis man da overhovedet kan det.
    KH Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Tror der findes kemiske sprøjtemidler, men de er vist alle malation baserede og rammer også nyttige insekter - og hvem vil iøvrigt bruge nervegift i sin have?

      Slet
  2. De biller kan være en ekstrem plage, her i Spanien er der næsten ikke nogen, jeg ser nogle enkelte på de fritillaria som vokser omkring her, samt lidt i vores lille have, men heldigvis ikke i så stort antal at det er en plage....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan
      Der er du da godt stillet - tror at liljebillen har flere naturlige fjender i de sydligere lande - i Sverige ved jeg at der er nogle snyltehvepse, men der er der også store vilde martagon områder.

      Slet
  3. I år har jeg heller ikke haft så mange af de pokkers liljebiller. Måske skal jeg lige runde den sidste lilje næste weekend og checke den - det tænkte jeg slet ikke på, da den nu er næsten afblomstret.
    Jeg tror at jeg fortsat vil have overvægt af dagliljer i haven, så man ikke har så stor bekymring over dem - men jeg ved nu at du er bidt af at lave "lilje-kryds", så du giver ikke op :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. hej Berit
      God idé - billerne er jo ligeglade om liljerne er afblomstrede bare der er grønt.
      Og nej jeg giver da ikke op - der er ligesom også gået lidt sport i at finde de røde djævle.

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...