onsdag den 3. april 2013

Edrom nurseries

Igår modtog jeg sæsonens første sending nye planter. 
Direkte fra Skotland, Cath & Terry Hunt og deres Edrom nurseries



Her ligger de så, nydeligt pakket med spagnum til at holde på fugtigheden, og med gode informative skilte til hver enkelt, ingen gættelege her!



Gentiana er en planteslægt jeg kun har et sporadisk kendskab til, nu fik jeg lige 10, som så hurtigt blev plantet i prøvebeddet, det ser godt ud!

Med mindre der er noget specielt jeg går efter, lader jeg gerne en tjekket leverandør som Edrom vælge for mig: Og det har hun gjort godt, jeg har fået et godt bredt udvalg og ikke kun de billigste - dejligt! 
Og 25£ for 10 Gentiana -nej, det er på ingen måde dyrt:)

Ligesådan med de 5 Trillium:



Disse Trillium skal stå i skygge, og der hvor jeg har skygge er der jo stadig frost i jorden, så de må lige pottes først.

Og så til noget jeg aldrig har set før:



"Fascicularia bicolor" hedder den. Prøv lige at kigge på disse blog billeder - Eller her på Flickr. - "completely hardy here in the UK" anfører Edrom, så den måtte jeg da lige prøve.

Edrom kan anbefales - de er tilføjet under mine links. 



19 kommentarer:

  1. Edrom har jeg også handlet med flere gange og altid været tilfreds. Ensian er i grunden en stor og varieret slægt, og jeg synes, nogle af de alpine typer kan være lidt lunefulde. Fascicularia bicolor er et helt nyt bekendtskab for mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Godt at høre du også har gode erfaringer med Edrom - skulle Hortofilia ikke have en links-samling, med gode leverandører?

      Ja, tror også at Ensian/Gentiana kan være lunefuld, men mon ikke nogen af de 10 vil lykkes, jeg håber det:)

      Fascicularia kom med sådan mest for sjov - men nu kommer der nok til at gå lidt sport i at få den til at lykkes!

      Slet
  2. Det var en spennende plantepakke! Gentiana har jeg noen få av, og de heter Gentiana sino-ornata. Trillium har jeg mange av. Hva heter de du har kjøpt?

    Ha en god aften.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit

      Der findes et antal Gentiana arter sino-ornata er en af disse, man har lavet rigtig mange hybrider - og alle mine er netop hybrider;)

      Jeg fik ikke de mest spændende Trillium synes jeg, men ser også at de var udsolgt:(

      Jeg fik: T. recurvatum, erectum, luteum, grandiflorum og flexipes.

      Trillium vaseyi var desværre udsolgt, så den må jeg få senere eller hos andre.

      Du må også have en dejlig aften!

      Slet
    2. Nej hov Marit - der var også en art imellem mine Gentiana - Gentiana ternifolia var. "Dali" - men resten ser ud til at være hybrider :)

      Slet
  3. Du har da ordentligt købt ind, skal jeg love for. Det ser godt ud og nøjagtigt som dem jeg købte sidste år, der var også Ensian imellem, de blomstrede flot i efteråret. Det var en blå og en hvid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      jo det var da en pæn ordre, men kender du det at man sidder og tænker på et eller andet man egentlig også gerne ville have haft med ;)
      Har du dine Ensian i et af dine surbundsbede? og har de overlevet oversvømmelse og vinter?



      Slet
    2. Ja Karsten det kender jeg udmærket :)
      Mine Ensian er plantet i almindelig jord, men de står i et af stenbedene, et sted hvor der normalt ikke er oversvømmelse. Jeg mener, de har overlevet vinteren, jeg tjekker op på det i morgen.
      Jeg købte sidste år: Gentiana Purity og Gentiana Shot Silk står der på billedet. Desuden købte jeg Trillium Sessile, jeg har gemt billederne fra sidste år, så jeg ved ikke om der mangler noget tekst :)

      Slet
    3. Det er da dejligt at de har klaret sig fint. Edrom skriver jo "acid soil" så det er jo bare godt hvis de klarer sig uanset ;)

      Du må have en dejlig aften!

      Slet
  4. Du og du så spennende! Jeg har fått noen barrotsplanter fra Kina i vinter, og har sendt avgårde 2 bestillinger :) Og snart skal jeg på hagetur til Peter Korn :) Livet er herlig dere! Lykke til med de nye plantene Karsten :) Nå får jeg kikke inn på innsektslinken du ga meg :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nå så Fru Ranten køber ind i Kina ;) er det hos Chen Yi?
      Peter Korn er ikke så kendt i Danmark - Så jeg giver lige linket hvis folk vil tjekke op på ham:
      http://www.peterkornstradgard.se/

      Håber det var den rigtige bi:)

      Slet
  5. Hej Karsten
    En fin pakke med planter ,det ser godt ud ,jeg har flere gange set på deres side men aldrig fået bestilt noget,de har virkelig mange gentiana,her i Spanien vil jeg ikke prøve dem,men i DK gik det fint, plantet i spagnum blandet med groft sand og de breder sig rimeligt.
    Håber du vil få nogle flotte blomster at vise frem senere:)
    Ha en god aften..

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Ja, forudsætningerne er helt sikkert ok - det var pæne varer. God vejledning, og det engelske pund er jo ikke hvad det har været ;)

      Du må også have en dejlig aften!

      Slet
  6. Det var da en skøn pakke. Jeg har ikke prøvet at handle der, men det ser fristende ud ;-)

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ina

      Du kan roligt handle hos Edrom, jeg er ret begejstret!

      Du må have en dejlig aften!

      Slet
  7. Alltid spennende med pakker i posten, og ekstra kjekt når plantene er så flotte som disse. Det er litt lettere for dere å importere planter innad i EU, så på den måten er dere heldig. Lykke til med plantene dine!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mariann

      Ja, det har du ret i: Det er lige let for mig at få planter fra Jylland som fra Frankrig.

      Jeg tror bare mange i Norge har en større tradition for at handle på postordre? Og hvis man slår sig sammen med gode plantevenner, så hjælpes man med det formelle og deler på udgifter til certifikater og den slags, der kunne vi danskere godt lære noget;)

      Du må have en dejlig dag!

      Slet
  8. Jeg har mange, mange gange været inde og kigge på deres hjemmeside, men mere er det ikke blevet til.
    Det ser helt klart ud til at være fine planter de sender.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Ja, det ser godt ud. Du må kigge igen når de åbner for postordre igen til efteråret;)

      En dejlig dag herfra:)

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...