fredag den 12. april 2013

Koldt og vådt, ja ja - Men så steg humøret!

Se bare her:



Dette lille røde skud er min første pæon af egen avl. Der kom tre små kimplanter sidste år, og dette er den første til at skyde igen i år, og nu helt af egen kraft, det ser jeg som noget af en opmuntring og et skulderklap!  

Moderplanten er denne:




Paeonia lactiflora  "Green Halo", der her ses kort før den springer helt ud. 

Jeg prøvede at bestøve kontrolleret, og med en meget meget mørkerød P. lactiflora.

Jo jo, jeg ved godt at jeg nok skal vente et par år til for at se nogen blomst. Men det er lidt spændende at se ens første pæonkryds sådan i vækst!


24 kommentarer:

  1. Hej Karsten
    Ja, det er godt gjort ;) og man bliver meget nysgerrig efter hvordan blomsten ser ud.
    Her er den første morgen uden frost Meget længe ..
    Hav en rigtig god dag,
    Hilsner Rose

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rose

      Håbet var jo at den ville få samme pjuskede form, men med indslag af det mørkerøde:)
      Men mindre kan jo også gøre det!
      Heller ingen frost her - vådt og koldt, men pyt med det.

      Du må også have en dejlig dag!

      Slet
  2. Spændende! Hvor længe skal man så regne med at der går, før den lille ny blomstrer?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nana

      Hvis jeg er heldig - næste år ellers en 2-3 år fra nu!

      Så det er noget af et langtidsprojekt:)

      Men også ret sjovt!

      Du må have en dejlig dag!

      Slet
  3. Hej Karsten
    Jeg kan godt forstå, du blev glad tænk at have held med sådan et projekt, spændende.
    Moderplanten er utrolig smuk, hvor har du købt den?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth

      Nå nå, troede da ellers du var til bryllup;)

      Ja, men sådan en overrraskelse, så kan man sagtens klarer et par dage med det klamme vejr.
      "Green Halo" er fra Warnerdam, men man skal holde sig til - den er ret ny, så de har ikke så mange, og den sælger temmelig godt!

      Kan du have en dejlig dag - i skal vel snart afsted?

      Slet
    2. Vi skal med færgen 10.45, så jeg er på vej ud af døren lige om lidt :)

      Slet
  4. Det kan godt være skuddet er rødt, men dine fingre er grønne :-)
    Beundringsværdigt!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vibeke

      Tak tak - Egentlig har jeg ikke lavet noget, der ikke er ret nemt. Ind imellem skal man måske bare gøre det, og så ikke være bange for den lange horisont;)

      Du må også have en dejlig dag!

      Slet
  5. Åh nej, jeg kom til at trykke på linket.....jeg har jo allerede problemer nok med at få plads til det jeg ønsker fra den danske paeoneksperten.dk som btw bor næsten i vores baghave. De har i øvrigt også en del iris. Du kan godt se det, ikke?

    Nå, nu er det jo dine pæonspirer det handler om. Spændende hvordan det går i år.

    Ha' en god weekend, Anne Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne Mette

      Ja, jeg kan rigtig godt se det, der må plantes tæt!
      Tror ikke pæoneksperten har noget som du ikke med fordel kunne købe hos Warnerdam, både med pris og kvalitet:) Jeg har købt pænt ind hos dem sidste efterår, for netop at have førsteklasses materiale at krydse videre med!
      Så ja, jeg er meget spændt - men det er også for at lære, jeg har jo endnu vildere kryds i tankerne!

      Du må også have en dejlig Weekend!

      Slet
  6. Hei Karsten

    Din peon Green Halo var utrolig flott! Fantastisk at du får til frøplanter av egen avling med frø. Spennende! Men din morplante skulle jeg gjerne hatt tak i, for den sorten har jeg ikke sett før. Jeg googlet bilder nå nettopp, og ble helt syk.... Sånne bilder er herlige å se på i snøværet her!
    Ha en god fredag!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit
      Green Halo er fra 1999, så det tager lidt tid før forhandlerne kan få den - Det er kun de store, der selv avler der har nok:)

      Snevejr.... jeg troede i også ville få regn - vi må håbe på at vejret slår over i tø, ikke!

      Må du få en varm helg;)

      Slet
  7. Hej Karsten
    Det er sjovt at krydse men det tager rigtig lang tid for at få noget godt ud af det. De fleste krydsninger kan ikke bruges til noget. Nogle få er rigtig gode og kan bruges som haveplanter. Det er selvfølgelig ikke det det drejer sig om da det altid er rart at lave nye planter. Jeg har prøvet med Rockii paeoner og efter 10 år er der stadig nogle der kun er 50 cm høje.
    Nye frø i jorden år efter år og se stort på tiden. God fornøjelse
    Ole

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ole

      Det er så sandt, så sandt.
      Men det kan ikke afholde os, og chancen er der jo altid - man kan ikke vide om det lille skud kunne blive noget helt fantastiskt, selvom sandsynligheden jo siger nej!
      Lyder rigtig spændende med dine Rockii - er det den kendte hvid/sorte type du har?

      Du må have en dejlig weekend - tak for din hilsen;)

      Slet
  8. Vi gale har det godt : ) Hagegale selvfølgelig : ) Alltid noe spennende hagen! Vi gleder med deg og venter i spenning. Selv om det tar noen år : ) God helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten!

      Ja, altid noget at fornøjes over, og det der ikke går som vi vil - det lærer vi af:)

      Du må også have en dejlig helg!

      Slet
  9. Hvis barnet bare bliver halvt så smukt som moderen, så....

    Jeg "kom til" at gemme den Hollandske forhandler under bogmærker, da du skrev om dine indkøb i efteråret. Men ligesom pæonfrøene tager tid, så skal det også modnes hos mig, hvor evt. ønskeplanter skal stå. Men det er godt at vide, hvor man skal kigge for at drømme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla

      Uha ja, vi må se.

      Og du har da ret i at det er godt med lidt plan før man går ud og investerer:)

      Det bedste tidspunkt at flytte pæoner er jo der i efteråret, så du har da god tid til lidt funderinger!

      Du må bare have en dejlig weekend!

      Slet
  10. Hej Karsten.Beundrer din tålmodighed.Men moderplanten er da bare så smuk.
    Har en del gamle pæoner i min have......bla.en hvid som jeg ikke ved hvad hedder.
    Rigtig god weekend Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jette

      Ja, "Green Halo" er fantastisk - det var jo også derfor jeg oprindeligt anskaffede den;)

      De "gamle" klassiske pæoner kan ofte være rigtig flotte og dufte fantastiskt! - navnet er da sjovt at have men det vigtigste er at du kan lide dem!

      Du må have en dejlig weekend også;)

      Slet
  11. Skønt med sådanne eksperimenter. Jeg har ikke tålmodigheden, men synes det er flot, at andre gør forsøget. Bliver da spændende at følge...og se om afkommet bliver lige så køn som moderen...men der går nogle år kan jeg forstå.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente

      Ja, der skal tid til!
      Og ellers kræves der jo ikke meget - registrering af hvad jeg har lavet - måske lidt vand til de små nye planter, men ellers bare tid!

      Så i maj 2015 sker det:)

      Du må have en dejlig weekend!

      Slet
  12. Traumhaft...gefällt mir sehr gut...
    Lieben Gruß Erwin

    http://e-schriefer.blogspot.de/

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...