lørdag den 20. juni 2015

Årets staude?



Nå man sådan er lidt væk fra sin have, sker der altid noget.

Det har været vådt og med ikke så meget sommervarme. Så det hele står frodigt og grønt.

Eller rettere det sneglene ikke har ædt!

Noget sneglene dog har holdt sig totalt fra, det er pæonerne:
Paeonia "White Emperor" skal til at gentage successen fra sidste år, flot i formen og ja, ren lækker i farven! 

Og dejligt giftig for sneglene!

Og mere hvidt:
"Green Halo": Med den usædvanlige grønne tone i de yderste kronblade, og flotte krøllede indre.
Den præsenterer sig usædvanligt flot i år!
Dette er faktisk min eneste helt rene Paeonia Lactiflora - det nogen kalder silkepæon.

Her er et kryds, hvor lactiflora er krydset med officinalis (bonderose):
"Chocolate Soldier" er mindre chokoladeagtig i år og mere rød, men pyt med det.
Den har holdt fint til regnen. og lyser dejligt op!

Så årets staude, ja nok her i haven og foreløbigt..... 
Hvordan mon Hemerocallis -dagliljerne- vil blive i år?

Enkelte botaniske arter har jeg kunnet se på nogle blogge. 
Så vi er optimister!



10 kommentarer:

  1. Ja det er heldigt, der er noget sneglene ikke går i, bl. a. pæoner. De fine hvide er meget smukke og lidt regnvåde, set det ud til, regn får vi nok af til sneglene :(
    Mine dagliljer er godt på vej, nogen af dem er også snegleføde, men det er ikke så slemt, håber jeg. Jeg er ikke helt klar over, hvor mange knopper der er på vej, jeg tror, de ligesom vi mangler solen.
    Dejlig dag til dig - lidt lunere lover de i dag. Vi får se.

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Lisbeth

      Måske vi får en sand daglilje eksplosion når solen og varmen en skønne dag kommer?
      Vi får se ja - her er det ligesom igår endnu...

      Ha en dejlig dag du med!

      Slet
  2. Hej Karsten

    Nydelig 'White Emperor'! Lekker hvit farge på den. Godt at det er noe som sneglene lar være i fred. Trodde at 'Chocolate Soldier' var brunere i fargen? Men den har kanskje endret seg som alt annet i fargene denne våren?

    Her blomstrer de gammeldagse gule H. flava nå. De andre trenger nok mye mer varme ja, for her er det ikke mange knopper å se.

    Ha en deilig lørdag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Jeg glæder mig til at vise flere billeder at "White Emperor" jeg tror de næste blomster bliver anderledes!
      Ja Chokolade soldaten er vanligvis mere brun _ men i år ja - meget er lidt anderledes!
      Ja . de botaniske Hemerocallis er i fuld gang og jeg så idag mange skud på de forædlede - det bliver spændende!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  3. Årets staude ville jeg simpelthen ikke være i stand til at kåre, men deler fuldt ud din forkærlighed for pæonerne.Dagliljerne ville derimod ikke blive nomineret her hs mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie

      Ja, det er da egentlig ogsp unødvendigt - pæonerne klarer jo fint at promovere sig selv;)
      Og Iris ville du nok heller ikke nominere - og det ville jeg jo heller ikke - de har været alt for udsat for sneglene!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Skønne pæoner Karsten, de er helt sikkert en af ynglingene herhjemme. Mine to dagliljer står flot med store knopper, glæder mig til udspring. Men det blev ikke idag, istedet stod den på hagl og kraftige regnbyger. Pokker til sommer. God søndag. Kh Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tina

      Mine dagliljer står også med knopper - men jeg tror det godt kan tage en god uges tid før noget viser sig:)
      Ja vejret har været meget underligt i disse måneder - og det ser ikke ud til at et vejrskifte er i sigte....

      Ha en dejlig aften

      Slet
  5. Hej Karsten!
    Så fina Pioner, Green Halo är speciell och mycket vacker. Tur att inte sniglarna äter upp dem.
    Ha en fin dag!
    Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hel Marika

      Ja "Green Halo" den visar sig mycke bra i år.

      Nej sniglar fick gärna forsöka sig med pionen - det skulle ta livet av dom:)

      Ha en bra kväll

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...