torsdag den 27. april 2017

Hvem kommer først?




Hvert år holder jeg min egen lille konkurrence: Hvilken pæon kommer først? 
Der er 2 der altid skiller sig ud, men i år blander en tredie sig klart i slutspurten:

Min mørke rockii hører altid klart til favoriterne:
Paeonia suffruticosa subsp rockii "Ye Guang Bei". Med sine enorme knopper der ufortrødent bliver større dag for dag

Det gør næste ikke:
"Athena" Saunders berømte kryds fra 1949. Sidste års vinder er ligesom stoppet op i disse dage, måske den ikke kan lide de kolde nætter?

Men den hører stadig til blandt favoritterne!

Og det gør næste noget uventet også:
Og nej, dette er ikke en træpæon, men derimod det fremragende kryds: "Dark Eyes" som indeholder træpæonen P. delavayi og staudepæonen P. lactiflora "Mikado", altså en såkaldt Itoh-pæon.

Enkelte skud er ikke visnet ned denne vinter, det er typiskt de skud der ikke blomstrede sidste år. Det lader til at den nu vil indhente det forsømte, imponerende sådan 1 meter(!) oppe.

Flere at min hybridpæoner laver dette fine nummer:
Her er det Irene Tolomeo´s berømte kryds "Sonoma kalaidescope" der også starter med et forspring.

På billedet ser du også en Acanthus og et par lilier "Mister Sandman", bagved dem kan du lige skimte det lille skud fra Polygonatum humile "pygmækonval". Den er jeg ekstra glad for at se, den sprang sidste år over!

Nå, du vil have en blomst?

Hvad med min "Arjuna"?
Og nej, jeg har ikke drejet på en eller anden farveknap, sådan ser den ud!

Jeg ønsker alle en masse regn i weekenden og sommer i næste uge.



23 kommentarer:

  1. Hej Karsten

    Ja, det er jo spennende å følge med på hvem som kommer først i blomst! Peonknopper er så vakre. Arjuna blir bare flottere og flottere for hver gang du viser den :)
    Kommer den igjen hvert år, eller tar du den opp og tørker den?

    Her skal det komme mye regn i morgen, men i neste uke skal varmen komme! Det er jo lov å håpe på det!

    Ha en deilig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Marit

      Det er morsomt med en lille konkurrence, især nu hvor der er lidt fornyet spænding!

      Jeg har aldrig taget tulipanløg op og tørret dem, denne er trofast og er fra mit køb hos Fluwel.

      Ja ser at der er store mængder regn på vej, det tager vi med, godt med lidt reserver når det bliver sommer!

      Ha en dejlig aften du med!

      Slet
  2. Hej Karsten
    Ja det er spændende at følge rockiierne, der sker noget hver dag, men jeg skal jo også holde øje med rhodoerne, så der er skam nok at se til :)
    Jeg håber, at dine ønsker går i opfyldelse, vi har ikke fået mange dråber regn i dag, kun en enkelt haglbyge, som jagede mig ind lige nu. Særligt varmt synes jeg heller ikke, at det tyder på endnu.
    Tulipanen er flot og meget speciel, nu må jeg ud igen.
    God aften til dig

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth,

      Ja, du kan ikke bare sådan sidde indendøre og dandere den:)
      Uha ja, der er så meget mere for dig at holde styr på, nu hvor der sker så megetspændende!

      Ha en dejlig aften til dig med.

      Slet
  3. Hej Karsten. Spændende hvilken pæon, der vinder. Den tulipan har da de mest fantastiske farver. Her er det koldt og med byger af og til. Jeg krydser også fingre for varme. God aften til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette

      Ja, det er da lidt sjovt hvis men usædvanlige hydrid skulle gå hen at vinde!
      "Arjuna" er en man virkelig lægger mærke til.

      Bare vinden vil lægge sig og der kommer sol så bliver jeg glad!

      Ha en dejlig aften

      Slet
  4. Hei. Så spennende med peonene. Du har mange vakre sorter! Og tulipanen var bare lekker. Vakre bilder! Ha en fin kveld!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Anne

      Ja, pæoner er favorit planter her, robuste og delikate på samme tid!
      "Arjuna" er svær at få fat på nu, er superglad for mine!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  5. Hej Karsten!

    Pionrally kanske man kan kalla det? Tulpanen är sagolikt vacker.

    Och nu skall väl våren ändå komma?

    Allt gott!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunilla

      Ja vårens Pionrally:)
      Arjuna lämnar ingen oberörd!

      Ja våren/sommaren kommer nu! Hoppas du får regn nu i helgen?

      Allt gott!

      Slet
  6. Hej Karsten

    Der sker så meget i øjeblikket, her bliver der også holdt øje med pæonerne både den ene og den anden slags. Det er så spændende med træpæonerne hvor jeg kun har set en i blomst sidste år.
    Jeg er altså ikke helt tilfreds med dit ønske om regn i weekenden, på Søndag er det min fødselsdag og den skulle gerne holdes i høj sol og varme vinde i kolonihaven :o))

    Rigtig god weekend til dig.

    Ps. her har det regnet og været koldt siden i går aftes.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda

      Sidste år var rigtig god for pæonerne de havde en super sæson, så mon ikke de blomstrer rigeligt i år?
      Søndag skulle da blive fin - det er nu regnen kommer og imorgen:)

      Ha en rigtig god weekend og fødselsdag på søndag!

      Slet
  7. Hei Karsten
    Dark eyes så spennende ut! Jeg liker at knoppene og er dekorative før den springer ut i blomst.
    Vi har fortsatt nattefrost, men nå kommer det litt finvær til oss de kommende dagene.
    Ser både du og sør i Norge har det samme været.
    Ønsker deg en fin langhelg:-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hedi Katrhrine

      Ja knopperer et helt kapittel for sig, ofte er de mere markante end selv blomsten!...?
      Nattefrosten er forbi her temperaturen skulle ikke komme under de 5 i næste uge, det bliver godt!
      ja det skal regne det næste døgns tid. Det er fint for bagefter kommer solen:)

      Du må også have en dejlig langhelg:)

      Slet
  8. Hej Karsten
    Arjuna'en er meget imponerende.
    Jeg tillader mig lige et rookie-spørgsmål uden for emnet. Du har skrevet til mig om narcisser, og jeg skal lige høre, om pointen er, at om et par år, så har de dannet så tætte grupper, at jeg kan grave dem op og dele løgene ud på et større område?
    VH Nina - hende med de mange spørgsmål ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Nina

      Ja det er også en pointe, narcisser der er i god vækst får mindst 2 sideløg, så feks 3 løg bliver til 27 den 3 sommer, det er ret meget!
      Jeg brugte engang det råd man altid får om at lægge løgene i en gruppe, og efter et par år begyndte de at vantrives, da jeg gravede op stod løgene som sild i tønder og i tre lag, der var flere hundrede og jeg gav til højre og venstre:)
      Så med mindre du kun tænker et år frem så er der ingen grund til at sætte dem ret meget sammen.

      Du er da velkommen med alle spørgsmål:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet
  9. Hei Karsten.
    Spennende hvilken som kommer først, og hvilken som blir din favoritt dette året :-)
    Vi har en hvit Rockii, er glade for at det fortsatt er liv i den, og skal flytte den til høsten.
    De andre trepeonene er på god vei.Elegant tulipan.
    Regn gjør godt nå, og vi ser fram til litt varmere vær....

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Eirin og Lars

      Ja det behøver bestemt ikke at blive den samme:)
      Rockii er ret robuste planter med mindre de er podet, så mon ikke det lykkes!
      Ja regnen er helt ok - og specielt vore svenske venner håber jeg får rigeligt!

      Ha en dejlig helg

      Slet
  10. Dette er skikkelig spenning for hagenerder som oss :-)) Jeg følger med! Jeg har ikke mange nok til å by på den store spenningen men jeg gleder meg over at de jeg har er fulle i knopper i år :-)) Ha en deilig aften!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hei Fru Ranten

      Pæoner må også siges at være en af mine helt store haveinteresser, og den nye aparte kandidat skaber super spænding!

      En dejlig aften til dig med!

      Slet
  11. Hej Karsten,
    Jeg tror der er varme på vej så væddeløbet bliver intensiveret i næste uge. Der kom vand i nat og i morges, men nu er det tørvejr, så mon ikke havefolket springer ud i haverne - Nyder de Ihto-pæoner når de springer ud. Her er der ikke plads til mere. Smuk Tulipan Arjuna - fin med lilla strøg. Her har jeg taget lilla tulipaner ind med grøn strøg - de er fine. Måske jeg lige se på sedlen om det var dem jeg bestilte....det er nok mig der husker galt. Men mente jeg havde bestilt Oueen of the Nigth. Vi må se - der er af og til sket en fejl. Hvor bestiller du f.eks Arjuna fra?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne

      Jeg fik Arjuna fra "fluwel" de har den tilsyneladende ikke mere, men den er til at få i England så jeg.
      Fluwel har altid leveret det jeg bestilte, men ellers risikerer man ofte at få leveret fejlmærkede løg og planter, selv roser går det ofte galt med!

      Ja "den første pæon" slutspurt indledes nok allerede med solen her i weekenden!

      Hov den skinner nu:)

      Ha en dejlig weekend

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...